<1999. november 21. 14:17>
Hello!
A multkor > irt egy erdekes es jo osszevetest
az RTS -ek egy csoportjarol (SK2, Homeworld, AoK, TA:K). Mivel mar
regota gondolkodtam egy hasonlo irason a Total Annihilation - Tiberian
Sun viszonylatban, nem esett nehezemre osszekapni magam es eletek tarni
amit osszehordtam roluk.
A legelso, amit el kell mondanom az az, hogy nem tudtam nem
szubjektiv lenni. Nekem a TA a szivem csucske es a CC sorozatot valahogy
soha nem csiptem igazan.
Szoval vizsgalatunk targya a ket rivalis sorozat legutolso tagjai (a
TA:K ugyan meg ujabb, de nem ebbe a korbe tartozik), a Core Contingency
(v3.1) es a Tiberian Sun (v1.01).
Grafika: Fogos tema, mert ket teljesen mas elvre epulo jatekrol van
szo. A TA mindig is vektoros, a C&C pedig bitmap -es volt. Mindkettonek
megvan a maga elonye es hatranya. A vektorosban az a legjobb, hogy
tetszoleges mertekig skalazhato (nagyitas, kicsinyites) es forgathato,
mindig ugyanazt az alakzatot kapjuk. A TA -ban raadasul minden egyseg es
tereptargy valodi 3D -s, szoval a magassag - arnyek viszonylat is nagyon
sokat szamit. A vektoroknak talan csak egy hatranya van: minel
reszletesebb az alakzat, annal tobb "izomra", azaz
processzorteljesitmenyre van szukseg. Ezert tunhetnek picit tul
csupasznak a TA egysegei. A bitmap grafika elonye, hogy barmilyen
reszletes is az alakzat, nagyon keves teljesitmenyt kivan a kirakasa.
Hatranya viszont, hogy minden egyes fazist egyenkent meg kell rajzolni
es el kell tarolni.
Velemenyem szerint pusztan a kinezetet tekintve, a TS valamivel
reszletgazdagabb es a terep is finomabban nez ki.
Animacio: Az egyik sarkalatos pontja az RTS -eknek. Mennyire elethu,
mennyire reszletgazdag, stb., ilyesmi elvarasok szoktak lenni. Hat itt
egyertelmu a TA folenye. Minden mozog, minden forog, a jarmuvek
billegnek a terepakadalyokon atkelve, a repulok bedolnek a kanyarokban
(vagy orsoval repulnek at az ellenseges bazis folott), a kilott raketak
a levegoben fustcsikot huznak, a szetrobbano egysegek szilankjai
beszorjak a kornyeket es kis kratereket vajva semmisulnek meg, stb. Es
ne felejtkezzunk el a robbanasoktol: a robbanas erejetol fuggoen
idonkent beremeg a kep, ami foleg egy nagyhatotavolsagu raketa
becsapodasakor vagy a Commander pusztulasakor iszonyuan jol nez ki.
A TS -ben tul apronak talaltam az egysegeket es a mozgasuk a
bitmapolas miatt nem tul reszletes, de azert nem rossz.
Hang: A TS zenei sokkal jobbak, ez teny. A hanghatasokban dontetlen
az eredmeny. Ugy igazan egyik sem tul kiemelkedo.
Jatszhatosag: A legveszelyesebb terepre erkeztunk. Ez a
legszubjektivebb tetel a listaban, igy a TS -fanatikusoktol megfelelo
onmerseklet keretik a kovetkezokhoz.
A TA ebben ugyanis jobb. Lassuk, mik is ezek a dolgok:
-Tereptargyak felhasznalasa: Ha az emlekezetem nem csal, a TS -ben
nagyban hirdettek, hogy a tereptargyak is befolyasoljak a torteneseket
es a langolo erdokkel peldaloztak. Hosszu TS jatekaim alatt soha nem
sikerult semmit sem felgyujtani, igaz, soha nem is volt tul sok fa, vagy
ko a terkepen. A TA -ban viszont _tenyleg_ ra lehet gyujtani az erdot az
ellenfelre es az _tenyleg_ sebzi oket. Raadasul a fak, bokrok kivalo
energia-, a kovek pedig femforrasok (az epito egysegek kepesek kiegetni
azokat). Es akkor meg nem is beszeltunk a roncsokrol. A TA -ban minden
elpusztult egyseg, epulet hagy maga utan nemi romhalmazt, amit szinten
femme lehet alakitani. Egyetlen jatekban sem tapasztaltam meg, hogy pl.
egy jokora tankcsata utan azonnal megindulnak a gyujtogeto jarmuvek es a
roncsokat kezdik femme feldolgozni, akar barat, akar ellenseg volt az.
Megfelelo forrasok hianyaban egy ilyen csata egy gyengelkedo fel szamara
akar pillanatnyi erofolenyt is jelenthet (foleg, ha o veszit
kevesebbet)! Ide, a tereptargyakhoz vettem a szelet es a napfenyt is. Ez
szinten csak a TA -ban jut szerephez: a szeleromuvek mindig szeliranyba
fordulnak, a felszallo fustot is viszi a szel, a naptelepek pedig
valamivel kisebb teljesitmennyel dolgoznak, ha arnyekban, vagy ferde
terepen vannak elhelyezve.
-Waypoint -ok: A waypoint -olas a C&C sorozat elozo reszeiben nem
volt meg, a TS -be viszont mar bekerult - bar szerintem nem sok haszna
van. Egyeduli elonye -es ez a TA-ban sincs meg-, hogy fix utvonalakat
lehet kijelolni es barmely egyseget hozza lehet rendelni ezekhez. A TA
-ban pont forditva van: az egysegekhez vannak az utvonalak rendelve. Ez
okbol a TA egysegei sokkal tobb dologra kepesek automatikusan. Az
epitoknek egyetlen utvonalra beallithato, hogy pl. epitsen ket
naptelepet, aztan segitsen be egy repuloterbe, majd az ujonnan
felfedezett fembanyara huzzon fel egy kitermelot es rakjon kore negy
Defendert (raketavetok). Ehhez semmilyen extra gombnyomas, spec.klikk,
vagy ilyesmi nem kell, mindössze a Shift -et kell nyomva tartani a
parancsok kiadasa kozben. Termeszetesen a harcolo egysegeknel az egyes
navigacios pontokat es a celpontok felszamolasi sorrendjet lehet igy
kiadni. Az is egyertelmu, hogy ezek az utvonalak barmikor modosithatok,
torolhetok, stb. A TS -ben nem talalkoztam patrol moddal (de biztos csak
en voltam hulye), a guard mod pedig szinte ugyanaz, azzal a kivetellel,
hogy a TA -ban lehet egyseget is orizni, azaz, ha elmegy, az orok
kovetik (pl. legi egysegekkel lehet ez jol megoldani).
-Egysegek csoportositasa: Ezt mindketto tudja, teljesen normalisan,
mindossze azt emelnem ki, hogy a TA -ban lehetoseg van arra, hogy egy
gyarbol kikerulo egysegek automatikusan csatlakozzanak valamelyik
csoporthoz.
-Gyartas: A regi C&C -kben mindig is utaltam, hogy egyszerre, egyfele
gyarban csak egy egyseget tudtam epiteni. A TS -ben ezt annyiban
oldottak fel, hogy elore beallithato ugyan, hogy mit akarok epiteni, de
ezek osszesen max. 5 -en lehetnek. A TA -ban nincs ilyen korlatozas. Ott
minden gyar fuggetlenul mukodik es mindegyiknek kulon-kulon beallithato,
hogy mibol, mennyit gyartson. Termeszetesen tobbfele termek is
beallithato, ezeket szepen sorban megcsinalja. Raadasul nincs limit
(illetve, ha jol tudom, akkor egyfele egysegbol max. 99 -et lehet
egyszerre beallitani, de ez nem biztos, valamelyik TA-fan biztos kijavit
majd). Ha most valaki azt mondja nekem, hogy minek kell egyszerre annyi
sokmindent gyartani, akkor csak azt mondom, hogy: tomegtermeles vs "ki a
gyorsabb egerkattinto"... Es meg nem is szoltam arrol, hogy a TA -ban a
gyaraknak is van waypoint -ja, azaz automatikusan a terkep tetszoleges
pontjan gyulekeznek a kikerulo egysegek.
-Egysegtipusok szama: A masik, allandoan felvetulo tema a ket tabor
kozott. Eloszor is, a vektoros adatok joval kevesebb helyet igenyelnek,
igy joval tobbfele egyseg alkalmazhato. Jo, ennek meg semmi koze a
jatszhatosaghoz. En szeretem, ha tobbfele valasztasom van es nem egy
keves, de egyre erosodo sorbol kell valasztanom. Mas taktikat kivan,
tobb eshetosegre is fel kell keszulni. Az ellenfel a legierot, vagy a
foldi eroket hasznalja inkabb? Sok gyenget, vagy keves eroset gyart?
Keveri azokat, vagy egy csapatban csak egyfelet hasznal? A TA -ban nem
mindegy. A rosszul megvalasztott kevert csapat tobb kart okoz a
tamadonak, mint a vedonek... Csak okosan, ez eszjatek. TA -ban meg egy
tipikus Stumpy -rusht (gyenge, olcso tank) is konnyen meg lehet
allitani.
-Egysegek: Itt csak annyit kivanok szolni, hogy a TS -ben a legiero
ugyszolvan nulla, a vizi egysegek pedig teljesen hianyoznak is. Nem
tudom, mennyire lehet valos harcerzete annak, akinek csak a foldi
egysegekre, meg az ionagyura kell koncentralnia. Meg valami: a TA -ban
egyetlen eloleny sincs, senkit nem kell lemeszarolni. Csak robotok es
jarmuvek vannak. Lehet, hogy hozzatartozna a harcerzethez az is, ha
emberek masiroznanak az iranyitasunk alatt, de en mar kinottem abbol a
korbol.
-Egyeb:
A TS javara irhato, hogy veletlenszeru palyakat is kepes generalni,
mig a TA nem (van egy csomo multiplayer palya + egy editort is adnak).
A TS valamivel szinesebb, a TA pedig kicsit tul szurke, de hat egy
gepi vilagrol van szo, valamennyire ertheto.
A TA -ban nincsenek "ultimate" mernokok, amiket en az ilyen RTS -ek
legnagyobb gyilkosanak tartok. Nincs abban elvezet, ha ot mernokot egy
fold alatti csapatszallitoval bejuttatsz az ellenseg -altalaban
vedtelen- taboranak hatulso reszebe es elfoglalod az epuleteket.
Szerencsetlen mar szinte veszitett is. A TA -ban csak a Commander tud
"lopni", de ahhoz is ido kell, valamint ott kell lennie az epulet
mellett.
A TA -ban nincsenek ionagyuk es vadasz-rombolo robotok. Harom igazan
komoly fegyver van: a raketasilo (de minden egyes raketat le kell
gyartani, sot, maga silo se egy olcso mulatsag, igaz, eleg hatasos, a
kepernyo kb. felet lerobbantja, a tobbit meg megrongalja), a Big Bertha
(egy oriasi agyu, ami jo messzire kepes elloni es a lovedeke barmit
megsemmisit, amit eltalal; viszont jokora energiafelvetele van minden
lovesnel) es a Vulcan (egy "forgocsovu" Big Bertha; iszonyu sokaig tart
elkesziteni es rettento energiaigenye van, de ha egyszer megszolal...).
Szoval azt akarom mondani, hogy a TA -ban semmi sincs ingyen, mindennek
megvan az ara, meg a csucsfegyvereknek is.
A TA -ban az epuletek barhova, akar az ellenseg taboranak kozepebe is
lerakhatok. Mondjuk eleve nem fog megepulni, mert itt tenylegesen meg
_kell_ epiteni azokat es nem valamifele Constr. Yardban keszulnek,
ahonnan aztan kirakod. Kell egy epitojarmu, annak oda kell menni, ahova
epiteni akarsz es az szepen elkezd dolgozni. Lathato a vaz, utana jonnek
a falak es vegul elkeszul az epulet. Ja, ha az epites felbeszakad, akkor
nem tunik el azonnal, akar meg fel is "szivhato", vagy mas epitovel
befejezheto.
A TA -ban van ertelme tobb epitovel egyszerre dolgozni, mert
gyorsabban keszulnek el a dolgok. Az epitok akar meg a gyarak
termelesebe is besegithetnek!
Persze, semmi sem tokeletes, igy a TA -ban nagyon hianyolom a hidak,
alagutak letet. Nagyon fel tudna dobni a jatekteret es az elmenyt.
Osszefoglalva: en TA -parti vagyok, de biztosan lesznek, akiknek mas
a velemenyuk. Nos, en allok elebe mindaddig, amig a reakcio kulturalt
formaban tortenik, akar itt, akar maganlevelezes utjan.
/--- Greetz, Toth Peter / Petrus -----------------------------\
HP: http://w3.swi.hu/peterpg (99.11.18.) ---------------------|
\-- http://rpg.rulez.org/cu/ (Chaos Ultra Online) /-----------/
@ :
"I think I'm going crazy I'm losing my mind" (Clawfinger)
|