Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 109
Copyright (C) HIX
1996-10-24
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Kepujsag (mind)  4 sor     (cikkei)
2 Re: Bach es a jam... (mind)  45 sor     (cikkei)
3 zene tobbeknek ! (mind)  30 sor     (cikkei)
4 Gyorgyoknek :)) (mind)  10 sor     (cikkei)
5 Bach jam es egy CD ajanlat (mind)  23 sor     (cikkei)
6 Vers es prozamondo vilagverseny (mind)  8 sor     (cikkei)
7 vers es prozamondo vilagverseny (mind)  8 sor     (cikkei)

+ - Kepujsag (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ki tuggya, tan Lionel Hampton?

Udv,
Vili
+ - Re: Bach es a jam... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szokoly Gyula P. kerdi:

> ...akik a zene (es most a komoly komolyzenere gondolok) egyik teruleten
> nagyok (voltak), azok altalaban mennyire voltak jok mas teruleten? Azaz 
> egy jo zeneszerzo mennyire jol jatszik, es viszont? Pl. mennyire volt jo 
> jatekos Bach? Mennyire volt ez tipikus?

Ezt magad is megitelheted, ha meghallgatod Saint-Saens, Grieg, Mahler,
Debussy, Reger, Dohnanyi, Hindemith, stb. zongorajatekat pl. az Autographe
158003-AD384 CD-sorozatban.  Bartok zongorafelvetelei szinten konnyen
elerhetok -- kozismerten gyakran elter sajat eloadasi utasitasaitol es
tempo-jelzeseitol.  Kulonosen kivalo a Szigetivel keszult washingtoni
koncertfelvetel 1940-bol, a Debussy-hegeduszonataval es a Kreutzer-
szonataval.  Itt mindketten csucsformaban voltak.

Rengeteg korabeli feljegyzes maradt meg Bach jatekarol: legtobbjuket
megtalalhatod a Bach Reader c. gyujtemenyben (Norton, 1966).  Kulonosen
sok fultanu irt Bach orgona-, klavier-, es bracsajatekarol.  (Zenekarban
Bach legszivesebben bracsan jatszott, akarcsak Mozart.)  Koranak 
legismertebb orgonistajakent gyakran meghivtak nemet varosokba, ahol
ujonnan epitett orgonak minosegellenorzeset biztak ra -- ilyenkor
legendas orgona-improvizaciokba fogott.  Hogy Bach orgona-improvizacioi
milyenek lehettek, arrol a Kromatikus Fantazia-bol lehet leginkabb kepet
alkotni.  A korabeli magnofelvetelek sajnos mint elkallodtak, de Forkel 
Bach-eletrajzaban pl. a kovetkezok olvashatok:

  Joh. Seb. Bach-ot a varosba latogato idegenek gyakran megkertek, hogy
  jatsszon az orgonan olyankor, amikor nem volt istentisztelet.  Ilyen
  alkalmakkor rendszerint valasztott egy temat, es ezt varialta a leg-
  kulonbozobb formaban olymodon, hogy az eredeti tema mindig jelen maradt
  annak ellenere, hogy a rogtonzes gyakran ket oraig is eltartott, a leg-
  csekelyebb szunet nelkul.  Eloszor a tema preludium formajaban jelent
  meg, azutan fuga kovetkezett a teljes orgona-regiszter felhasznalasaval,
  ezt kovettek triok, kvartettek, &c., vegig ugyanazon temaval.  Ezutan
  egy koral kovetkezett, melynek temajat az eredeti temabol kiragadott
  motivumok vettek korul a leheto legjatekosabb, legtarkabb modon, harom
  vagy negy szolamban.  Erre egy fuga tette fel a koronat, ahol valamennyi
  orgona-regiszter megszolalt; itt az eredeti tema jelent meg ujra,
  rendszerint ket vagy harom mellek-tema kisereteben... ilyenkor mindig
  ujra bebizonyitotta, hogy megerdemli a "klavier- es orgonajatekosok
  kiralya" cimet, amit a megboldogult orgonista, Sorge von Lobenstein 
  adomanyozott neki egyik dedikaciojaban.

-----
Fencsik Gabor
+ - zene tobbeknek ! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A tegnapi esti gyomorrontas es a ma reggeli Parmalat-ko:d utan
ifazan jolesett olvasni a KULTURA-t ! Kulonosen orulok
Varga Gyorgy ujboli jelentkezesenek :-). Szoval, kedves Gyorgy,
en nem egyszerre hallgatom Machaut misejet es az In the wake of
Posseidon-t, hanem egymas utan. :) Lehet, hogy egyszer en is
eljutok oda, lint Te es az utobbit csak kozhelygyujtemenynek
tartom; lehet. A temaban egy nagyobb lelegzetu irasom keszul, 
majd abban bovebben.

dzsokinak: a zeneelmelet egyidos a zenevel, mindig is foglalkoatak
a dallamok , harmoniak elemzesevel, termeszetesen az adott kor
korulmenyeinek megfeleloen. Errol tobb szo esett korabban itt a KULTURA-n
es krabban a VITA-n es a TIPOP-en is. A konszonancia-disszonancia kerdesehez:
csak roviden , mert lassu a vonal: annal konszonansabb ket egyszerrel szolo$han
g, minel tobb kozos felhangjuk van. 
A megitelesuk nagyonn fugg a korban elterjedt esztetikai felfogastol,
pl. a kozepkorban a terceket disszonansnak tartokkak (igaz, az
nem tiszta, 4:5 terc volt), majd a reneszanszban lett konszonans;
a kvart nem eppen forditott utat jart be. HELYESBITEK: a kvart
eppen forditott utat jart be.

Tegnap este kedvenc lemezboltomban bongesztem, mikor egy Robeert Fripp-
CD vonzotta a tekintetem a New Age feliratu rekeszhez. Egy masik CD-n
ismeros nev otlott a szemembe: Giovanni Pierlugi da Palestrina. Hogy ?
Csak nem rossz helyre tette az elado kislany ? Kozelebbrol megszemlelve
egy kulonos hangzasu masik nevet fedeztem fel a boriton; Ivan Lantos.
Ez csak nem a volt Kolindas Lantos Ivan ? Aki kint martadt Parozsban ?
Fura...mit tudtok errol ? Sajnos ERRE nem volt 34000 liram...

be kell fejezzem, mert nagyon lassu a vonal  Feri
+ - Gyorgyoknek :)) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Varga Gyorgy irta:
"Nagyon igaz az a mondas, mely szerint a zene folyekony epiteszet!"
Erdekes, en ugy tudtam: Az epiteszet kove valt zene. :)))

Gyorgy Ur, Te kovetkezetesen a "konnyzene" szot hasznalod a
"konnyUzene" helyett. Keptelen vagyok eldonteni, hogy ez
vajon szandekos ironia, freud-i elszolas, vagy csak hibas
a billentyuzeted ? :)))

Feri
+ - Bach jam es egy CD ajanlat (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bar remelem a temahoz nalam jobban ertok is hozzaszolnak, de ahogy en
tudom, akkoriban az improvizacio teljesen elterjedt es ugyszolvan kotelezo
volt. Amelyiket nem felejtettek el azt pl "C-moll fantazia" stb neven
leirtak. De szerintem manapsag is divik a rogtonzes a zenet
szivvel-lelekkel muvelo eloadok kozott. Csak a publikum nem toleralja, a
fene tudja miert. Ami improvizaciokat eddig hallottam "komoly"-zenesztol
az ketfele volt: a teljesen felreertelmezett jazz, ill. a jol ertelmezett
rogtonzes (jo messze a jazztol). Persze az utobbi az, amit ertekesnek
tartok, na ez nem is volt kerdeses (es nem azert, mert nem szeretem a
jazzt, hanem mert nem tudnak jazzt jatszani, cagyis ritkan, merthogy egesz
mas mentalitast igenyel a dolog). Kar, hogy ritkan hallani (legutoljara a
TV-ben egy Apap nevu hegedustol hallottam, aki piszokjol jatszott barmit,
ami eszebe jutott ill. amit ele tettek. Persze Bartok-imado volt :-)

A CD ajanlat pedig (ha mar Bach-nal tartunk) Bach 161. es 169. Kantataja a
Hungaroton "White label" sorozatabol. Hamari Julia es Reti Jozsef,
enekelnek, Sandor Frigyes vezenyli a Zeneakademia kamaraegyutteset. 
Lehotka orgonazik rajta szerintem jol, bar manapsag nagyon marjak, attol
fuggetlenul jol jatszik. Azert mielott megvenned, hallgasd meg, mert ugye
izlesek es pofonok... ja, es 690-ert vettem a Liszt Ferenc teren (nehany 
honapja)!

Szilva
+ - Vers es prozamondo vilagverseny (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A Magyar Versmondok Egyesulete a Magyar Csodaszarvas Alpuitvannyal es
a Magyarok Vilagszovetsegevel kozosen 1996 oktober 27-en 17 orai
kezdettel rendezi meg a "HAT AGU SIP" magyar vers es prozamondo
vilagverseny domtojet a Vilagszovetseg Semmelweis u. 1-3 alatti
szekhazaban.
Riethmuller Janos
Budapest-Pestszentlorinc

+ - vers es prozamondo vilagverseny (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A Magyar Versmondok Egyesulete a Magyar Csodaszarvas Alapitvannyal es
a Magyarok Vilagszovetsegevel kozosen 1996 oktober 27-en 17 orai
kezdettel rendezi meg a "HAT AGU SIP" magyar vers es prozamondo
vilagverseny domtojet a Vilagszovetseg Semmelweis u. 1-3 alatti
szekhazaban.
Riethmuller Janos
Budapest-Pestszentlorinc


AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS