1. |
Re: *** HIX TUDOMANY *** #3807 (mind) |
46 sor |
(cikkei) |
2. |
intelligens auto (mind) |
36 sor |
(cikkei) |
3. |
balesetek megelozese (mind) |
61 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Re: *** HIX TUDOMANY *** #3807 (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hali!
>Minden aktiv vedekezessel az a baj, hogy nehany esetben kart okozna
>(mert vizualisan keptelenseg felmerni meg akar 1 mp-cel korabban is,
>hogy mibol lesz komoly baleset), es hiaba lehet azt mondani, hogy
>10 balesetet eloz meg, es cserebe egyet okoz, az az egy
>is eleg indok ellene.
>
>A passziv dolgok, pl. a biztonsagi ov megfeszites mar sok
>modern autoban benne van.
Azért ez így kategórikusan nem igaz. Mindig minden a körülményektõl függ.
Egy városon belül éppen elég, ha a sebességhatárokra figyelnek. Persze
50-el is halálra lehet gázolni egy kerékpárost, de nem ez az általános.
Autópályán meg nincs enyhe baleset a nagy sebesség miatt. Ott viszont
nem kell számítani szembe jövõ, vagy keresztbe menõ forgalommal.
Ezeknek megfelelõen lehet különbözõ aktív és passzív védelmeket bevetni.
De nem is a technikáról van itt szó, hanem az emberekrõl. Semmit sem
ér a technika, ha kikapcsolják... De hát minden ember olyan jó vezetõ,
hogy õ azt jobban tudja mint a gép. Szerinte. És itt a baj.
Az emberek egyszerûen nem akarják átadni az autó feletti hatalmat. Semmi
technikai akadálya nincs hogy minden autóban legyen tachográf, vagy hogy
leszabályozzon a sebességhatáron. De ilyen autót senki nem gyárt, mert
senki nem venné meg. Ha meg kötelezõ lenne, virágozna a kikapcsoló
zugszerelõ ipar...
Megint másik téma, hogy a jó utak meg a modern autók hamis biztonságérzetben
ringatják az embereket, akik emiatt sokkal veszélyesebben közlekednek.
Régi dolog ez...
Anno az autóutak építõi is mindig biztonságosabb utakat igyekeztek építeni
(enyhe kanyarok, bedöntött kanyar, széles utak, lefutósáv, stb.), és azt
tapasztalták, hogy a balesetek száma nem csökken, sõt a súlyosak száma
nõtt. Egyszerûen mert az emberek sokkal merészebben és gyorsabban
mentek. Addig nem lesz biztonságosabb a közlekedés, amíg szigorúan
nem ellenõrzik a szabályok betartását, és amíg nincs politikai szándék
az aktív és passzív biztonsági szerkentyûk kötelezõvé tételérõl.
Illetve amíg emberek irányítják a jármûveket...
Én a személyi közlekedésben betiltanám az emberi vezetést. Kötött (zárt)
pályás automata jármûvek... Nincs egyéni parkolási meg fenntartási gond,
mégis egyéni közlekedés. Persze tuti tönkretennék meg szétlopnák...
De legalább fûúttól kezdve (felfelé) betiltanám az egyéni vezetést...
Laja
|
+ - | intelligens auto (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Miki,
olyan kutatások és fejlesztések, amikrõl irtál, már folynak.
Az intelligens környezet (ambient intelligence, keress rá a neten) sokkal
általánosabban értelmezve az egész életet atalakítja, "könnyebbé" teszi.
Intelligens épület, intelligens lakás, intelligens autó... reméljük, nem
korcsosul el tõle az emberi intelligencia.
Az autókat tekintve: a rendszerben minden kommunikál mindennel. A
gépjármûvek egymással, a vezetõkkel, esetleg a vezetõk is egymással. Pld.a
sorban haladó jármûvek közül valamelyik fékez, az összes jármû, amelyre
ez a manõver hatással lehet, megkapja az információt, vész esetben automatika
beavatkozik. Vagy valaki elõzni akar: ha a néhány száz méter, esetleg néhány
kilométeres körzetet megvizsgálva a az elõzés veszélyes (figyelembe véve
az összes jármû sebességét, teljesítményét, esetleg a vezetõik pszichés
állapotát is), akkor figyelmeztethet az automatika, esetleg letilthatja
a manõvert.
A technikai részletek mellett jogi, etikai problémákat is kezelni kell.
Kié a felelõsség? Engedem-e, hogy a "rendszer" figyeljen, esetleg döntsön
helyettem, korlátozva a szabadságomat.
A költségek nem igazán jelenthetnek korlátozó tényezõt. Ha minden kocsiban
GPS van, akkor valamennyi figyelhetõ egy rendszerben. Max. 100000
Ft/gépkocsi.
Szerintem leginkább a gyártók közötti megegyezés hiányzik, hogy minden
jármû
benne legyen a rendszerben, és mindegyik tudjon kommunikálni a többivel.
Globálisan további elõnyõk jelentkehetnének: egyenletesebb forgalomeloszlás
az utakon, ha a rendszerben mindenki utvonalát az összes többi utvonalával
egyeztetve optimálnák, kevesebb energia fogyna. STB...
.....vegyük ki a kezünket a bilibõl :-)
Üdv.: MJ
|
+ - | balesetek megelozese (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok!
Miki, irod:
: Megakadályozhatók-e az autóbalesetek technikával?
Nem feltetlenul, de nem is kovetelmeny. A Volvo a minap pl.
kijelentette, hogy a biztonsagi fejleszteseiknel a celkituzesuk az, hogy
20 ev mulva nem akarnak Volvoban halottat. Konnyu serules teljesen
elviselheto konzekvencia.
: Ha minden autóban lenne egy 3D-s modell a saját 100m-es környezetér?l,
: akkor rádión le lehetne kommunikálni a dolgot, hogy el tudják helyezni
: egymást a saját 3D utca-modellben, így "képbe kerülnének" a szitut
Azert az autok 2D-ben kozlekednek, tehat egy 2D modell eleg (feluljarot
meg lehet maskepp modellezni). Egyebkent ez kiserleti fazisban van, hogy
az utmenti 50 m-enkent elhelyezett poznakkal lehet kommunikalni. Szoval
hogy baleset eseten a karambolos kocsi radion szol a kornyezetenek, es
az ott levo autok egymasnak adogatjak a hirt, ill. az utszeli poznak is
veszik, onnan be a rendorsegre. A masik, amivel kiserleteznek, hogy ha
1
kamion (vesz)fekez, akkor radion szol, igy az egesz kamionoszlop
szinkronban fekezi magat. Ennek a vegkifejlete az, hogy a kamionokra nem
vonatkozik majd min. kovetesi tavolsag, hanem egymas mogott 1 meterre
mennek (egy csomo hely folszabadul az autopalyan), es fekezeskor megsem
hajtanak egymasba.
: ötlet 1: földhöz szippanthatná magát vákuummal + fém karmok
Alapvetoen lehetseges vagy 5% fekutat nyerni azzal, hogy az elso
lengescsillapitokat bemerevited, igy az auto nem "bolint" elore, amitol
a hatso kerekekre is esik meg suly es az ottani fekek is hasznosak
(probalj meg bicajjal csak elso fekkel es csak hatso fekkel megallni es
nezd meg a fektavolsagokat).
: ötlet 2: ha az autó látja, hogy ebb?l elkerülhetetlen ütközés lesz,
: akkor hatalmas légzsákot fújhatna maga köré (!) + az utastérben
: id?ben el?re elindíthatja az övfeszítést + légzsákot mindenhonnan stb.
: Egyetlen másodperc el?ny órási nyereség.
Ha megnezed, hogy mi mennyi ideig tart, akkor rajossz, hogy az utolso
1-2 masodpercben futomubemerevites, veszfekezes felismerese es a teljes
fekhatas raadasa (sokan ugy veszfekeznek, hogy nagyon gyorsan benyomjak
a fekpedalt, de nem padloig) + veszvillogo automata bekapcsolasa +
erosebben vilagito feklampa mar sokat segit. A karambol parszaz ms-ig
tart, amibol az elso 200-at eszre sem veszed, mert csak a karosszeria
gyurodik. Ezen ido boven eleg ahhoz, hogy megfeszitsd az oveket es
kinyisd a legzsakokat, esetleg kiakasszad a pedalokat (hogy ne
furodjaknak az utasterbe). Ellenkezoleg, legzsakot tul koran kinyitni
nem lehet, mert mire beleesnel, mar le is eresztett felig. Ugyanigy,
gyalogos elutesekor a folemelkedo motorhazteto is letezik mar (igy a
gyalogos a motorhazteto behorpasztasa utan nem a motorblokkal
talalkozik). Ehhez jonnek meg olyanok, mint balesetkor az ulestamlat
merolegesre allitani, a fejtamlat a fejhez kozelebb vinni, ami ma
mar bevett gyakorlat, merevitett karosszeriaelemek, stb-stb.
Udv,
marky
|
|