1. |
szamtek alapjai - folytatas 1 (mind) |
84 sor |
(cikkei) |
2. |
Re: Megjelent a CodeX programozoi folyoirat! (mind) |
18 sor |
(cikkei) |
3. |
Re: Re: Re: szamtek alapjai - menjunk tovabb (mind) |
45 sor |
(cikkei) |
4. |
szamtek alapjai - folytatas2 (mind) |
73 sor |
(cikkei) |
5. |
szamtek alapjai - javitom magam (mind) |
10 sor |
(cikkei) |
6. |
Re: Megjelent a CodeX programozoi folyoirat! (mind) |
18 sor |
(cikkei) |
|
+ - | szamtek alapjai - folytatas 1 (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
>> De tenyleg? Vajon miert farasztjak a szgepet rutinfeladattal?
>Azert, mert ugy olcsobb mondjuk a floppy, ha semmi nincs benne. :)
Haatt... minden kutyuben a mechanika szokott a legdragabb lenni,
ahhoz kepest az elektronika apropenz.
Talan inkabb az teljes kontroll fentartasa miatt hagytak butan.
Meg azert, amit lent Starters is irt.
>hanem volt a konzolirogep.
>Ez egy villanyirogep volt, amit felszereltek ...
Ertem. Irta, amit mondtak neki vagy amit a szgep mondott neki.
>Aztan [...] megcsinaltak ennek a monitoros valtozatat,
>az IO maradt ugyanolyan egyszeru soros vagy parhuzamos
>porton keresztulmeno adatforgalom.
Felteszem, hogy a port mar akkoriban is az volt, ami ma a 8255
PPI v. PIO. Handshake?
>a konzolok elkezdtek egyre okosabbak lenni, pl. volt vektorgrafikas
>konzol is, ami tudott vonalakat is rajzolni, Persze az IO felulet maradt
>tovabbra is ugyanaz, csak nem minden adat volt betukod,
>volt benne jo sok vezerlokod, pl. egyenes rajzolasara.
Ez nagyon fontos resz, jo hogy irtad!
>Mindeddig maga a szamitogep nem foglalkozott semmit se a
>kepalkotassal, azt a konzol hardvere, vagy a kesobbiekben az abban
>levo mikroprocesszor vegezte. Aztan a tomegcikk PC-khez ez tul draga
>dolog lett volna, es hat vegulis a fo CPU is meg tud csinalni
>mindent, ugyhogy onnantol kezdve kezdtek kihalni a specializalt
>konzolok, es jottek be a monitorvezerlo aramkorok illetve kesobb
>kartyak.
Pillanat. Volt ez az okos konzol, ami akar vonalat rajzolni is tud,
es csak meg kell mondani neki (IO-n at), hogy mit rajzoljon.
Ha ebbol alakultak aki a kartyak, az OK, de akkor most mi is az a
feladat, amit megis visszavett a fo CPU? Ertsem ugy, hogy a kartya
feladata maradt a regi (ami a konzole' volt) csak eppen gyakorlatilag
ezt nem sajat procival szamolja, hanem megszakitasok utjan
"idonkent kolcsonkeri" a fo CPUt, hogy majd az pakolgassa a kartya
memoriajaban a keppontokat jelento biteket?
Innen ered az, hogy manapsag a videokartyakra megis rakerul
egy izmosabb sajat proci, hogy ne terjelje a fo"CPUt?
>Azert kesobb [...] kialakult egy koztes megoldas, ahol azert nem
>mindent a CPU csinalt, de nem is kulon konzol volt a maga
>bonyolult hw-jevel meg processzoraval,
>hanem egy koltsegtakarekos kompromisszum lett.
>Itt tipikusan a gepben volt egy olyan memoriadarab (kepernyomemoria),
>amit a CPU is tudott irni, meg egy egyszeru HW is olvasni, ami a
>sorban kiolvasott betukodok alapjan kitalalta, hogy mikor kell
>fekete, mikor pedig feher (vagy mas szinu) pixel-videojelet
>csinalnia, amibol aztan a kep lett.
Megsem ertem. Az intelligens konzolnak, ami egy monitort
hajtott meg, annak is kellett birnia egy sajat kepernyomemoriaval,
amit kiolvasva vezereltek az elektronsugarat.
Azt hittem, hogy az intelligens konzol a CPU felol kapott bajtok
alapjan rajzolgat ebben a sajat kepernyomemoriaban. Nem igy volt?
Vagy igen? Ketsegtelen, hogy ha a CPU uzen, majd ezek
alapjan a kartya megszakit, a CPU bekeri a kartyamemoriabol
kvazi azokat az adatokat, amiket az iment kuldott ki, szamol veluk,
majd visszakuldi a kartyamemoriaba, akkor ez nem tul gazdasagos.
Valoban okosabbnak hangzik a videoramot a rendes RAMbol
levagni, de hat akkor vegul az "intelligens konzol" fizikailag lassan
megszunik letezni, mert csak megszakitaskero programrutinkobol all.
A vegeredmeny megiscsak az, hogy a video celra levalasztott RAMot
rendszeresen ki kell olvasni (dual port), ebbol egy csip bitsorozatot
csinal,
es azzal modulalni az elektronsugarat. Vagy nagyon eltevedtem?
>> A CPU adat es cimvezetekeinek egyuttese lenne??
>Eredetileg az volt, kis kiegeszitessel. [...]
>Aztan ahogy a processzor sebessege nott (>8 illetve >12 MHz),
>mar nem lehetett direktben a CPU vezetekeit ratenni,
>mert az IO eszkozok nem birtak azt a sebesseget,
Illetve a CPU eppen varhatott volna a Ready jelekre, de az
nagyon lelassitotta volna?
>akkor bejott egy kulon aramkor, ami manapsag a South Bridge
>nevezetu chip-ben van, ami osszekoti az ISA-t a CPU-val (kb.).
Ez gyakorlatilag amolyan port szeru osszekotes, nem?
Az feladata, hogy a CPUnak soha ne kelljen tetlenul varnia a kert
adatra, akarkitol is kerte azt a sineken lo'go'k kozul?
Koszonom szepen!BM
|
+ - | Re: Megjelent a CodeX programozoi folyoirat! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
HC> Szeretném tudatni, hogy megjelent a CodeX programozói folyóirat első s
záma
HC> , melynek megjelenésén, a tagok már jóideje dolgozunk. A folyóirat a tervek
sze
HC> rint nyomtatott formában is meg fog jelenni, azonban egyenlőre csak a
PC W
HC> orld (IDG Magyarország) számítástechnikai folyóirat CD mellékletén, illetve
az
HC> interneten jelenik meg (a cikkek mindkét elérhetőségen teljes egészébe
n ol
HC> vashatók!).
Voltam a honlapon, de nem olvashato minden cikk meg a regisztralas
utan sem! Nehany cikk csak a PcWorld CD mellekleten elerheto. Ez miert
van igy? Most vasaroljak egy csomo PCWorld-ot, hogy megszerezzek
nehany cikket,ami allitolag a web-en is megvan?
Udv: TOscar
|
+ - | Re: Re: Re: szamtek alapjai - menjunk tovabb (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
X-News: ludens hun.lists.hix.coder:2982
>From:
>Subject: Re: Re: Re: szamtek alapjai - menjunk tovabb
>Date: Thu, 20 Feb 2003 11:13:22 CET
>Message-ID: >
>Hello
>
>>>A masik megoldas, hogy a monitornak van sajat
>>>memoriaja es szabvanyos IO
>>>utasitasokkal lehet irni (olvasni nem szokas,
>>>altalaban nem lehet) -
>>>amihez igen hasznos a DMA. Unix es Motorola
>>>rendszerek, jatekkonzolok, stb.
>
>>ooo... milyen monitornak van memoriaja?
>
>Oda van irva ember. Pl. unix terminaloknak.
>Azok egy szal soros kabellel vannak osszekotve a geppel. A geptol megkapja a k
i
>irando karakterek kodjat meg vezerlojeleket es sajat maga vegzi a megjelenites
t
> . Tartozik hozza billentyuzet is, a lenyomott gombokat szinten ezen a soros k
ab
>elen kuldi a gepnek. De igy mukodik a routerek es switchek konzolja is. Termes
z
>etesen textmode. Eleg elterjedt dolog egyebkent.
Igen, csak ezeket terminalnak hivjak, nem monitornak :-) Ezek (pl. a
vt52, vt100, vt200, vt300, vt400 sorozat) tenyleg csak textmode-ot
tudtak, es viszonylag butak voltak, mert teljesen a szamitogep vezerelte
oket (pl. ha lenyomtal egy gombot a billentyuzeten, atment a jel a soros
kabelen, majd jott a valasz, hogy milyen betut kene kiirni a
kepernyore). Az IBM terminaljai (3870, ha jol emlekszem a szamra)
okosabbak voltak: mivel uzleti felhasznalasra terveztek oket, eloszor a
gep elkuldte a kitoltendo urlapot, aztan a felhasznalo szepen bevitte az
adatokat (kozben nem kommunikal a gep es a terminal!), majd ha
elkeszult, akkor elkuldte a kitoltott urlapot a szamitogepnek. Igy mar a
nem okozott problemat, ha a terminal tobbszaz kilometerre volt a
szamitogeptol. Aztan vannak grafikus terminalok is, pl. a vt520-as,
illetve az X terminal. Az utobbi igazabol mar kulon szamitogep, sajat IP
cimmel (bar winchester nelkul), es TCP/IP folott kommunikal a tobbi
szamitogeppel.
Bye,NAR
|
+ - | szamtek alapjai - folytatas2 (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sorlimit miatt masik cimrol irom,
de a csak azert merek ilyet tenni,
mert ugy sincsen tul sok level a listan.
Nar irta:
>Hat akkor az assembler egyben loader is volt...
>Pici fogalmi zavart eszlelek:
Igen, koszi, mar tisztaztam magamaban.
***********
Starters irta:
>Ehhez eleg, ha a CD lemez pontos felosztasa ismert
>(nem csak az adatsavok, hanem a vezerlo/hibajavitok is).
En nem vagyok biztos abban, hogy ket minden szemponbol azonos
tartalmu CD-n az egymasnek megfelelo bitek pontosan ugyanott
helyezkednek el.
Nem fordulhat elo, hogy iraskor a fordulatszamok kozott volt 1-2%
elteres (azonosan gyors lezervillogas mellett), es igy a godrok
1-2%-kal surubben vagy ritkabban vannak? Ekkor csuszna a rajz...
>Lehet direkt szektorokat is irni/olvasni - ilyenkor csak nyers adatok
>lesznek a lemezen filenev es foglaltsag, valamint "rossz szektor"
>jelzes nelkul (es persze tudni kell, mit hova irtal).
Eleg jo titkositasnak tunik, ha csak en tudom, hogy mit hova irtam...
Foleg, ha elotte az egesz flopit teleszortam bitekkel :-)
>>Akar olyan felulete is lehetne, mint egy RAM IC-nek...
>Ma mar lehetne, de ma senki sem akar ilyen nagy meretu es ilyen kis
>kapacitasu intelligens tarolot kesziteni.
Asszem ez a legvaloszinubb valasz. Logikus. (igy utolag :-))
>>monitortartalmat es ezt a memoriat irogatjuk, ebben rajzolgatunk?
>Ez az egyik lehetoseg, ez terjedt el a PC-n.
>A masik megoldas, hogy a monitornak van sajat memoriaja es
>szabvanyos IO utasitasokkal lehet irni
Ez a 2 megoldas csak a memoria fizikai helyeben kulonbozik.
A kerdes, ahogy Istvan levele nyoman fejtegettem, hogy a kartyan,
a monitorban vagy a PCben levo CPU szamol, illetve hol a
kepernyomemoria, es hol van az a progi, ami a kepernyomemoria
rajzolgatasat intezi: a RAMban? a kartya RAMjaban (ROMjaban)?
vagy a monitor sajat RAMjaban, ROMjaban?
>Az elso Herc./CGA kartya meg bonyolult SW idozitesekkel oldotta meg:
>a programnak kellett figyelni, hogy kepalkotas kozben ne irjon (mert
>kulonben "havazott" a memoriaeleresi zavarok miatt).
>meg kellett varni az aktiv allapotot, utana pedig a kioltottat,
>es ekkor lehetett irni - persze ekkor sem regenyeket.
>Azota elterjedtek a dual portos memoriak:
Kesz szerencse.
>> -De mihez kell a lemezvezerlo kartya?
>Erosito, csatlakozo, dekoder
Jaj, bocsi. Hat persze. Foleg a dekodert nem celszu kihagyni :-))
De akkor egy HDD-t soros portra is lehetne csatlakoztatni, nem?
***********
Medve irta:
>En nem ismerek olyan rendszert, ami ne ugy mukodne, hogy a
>(videokartya/szamitogep) RAM-ban talalhato digitalis adatot a videovezerlo
>chip atkonvertalja analog jelle (D/A atalakitas), es ezt az analog jelet
kuldi
>el a monitornak/tevenek.
>(Persze pl. DVI-nel nincs D/A konverzio, de az elv ugyanaz.)
Letezik USB-s monitor, es szerintem nem a kesz videojel
megy at bitek formajaban, mar csak a savszelesseg okokbol sem.
Mindenkinek nagyon szepen koszonom a hozzaszolasokat!
BM
|
+ - | szamtek alapjai - javitom magam (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Javitom onmagam:
> akkor egy HDD-t soros portra is lehetne csatlakoztatni, nem?
Marmint FDD-t...
>Letezik USB-s monitor, es szerintem nem a kesz videojel
>megy at bitek formajaban, mar csak a savszelesseg okokbol sem.
Itt asszem megsem errol volt szo, mert csak kimaradt a DA
konverzio a PC oldalan. Raadasul ez csak USB2.0val muxik.
BM
|
+ - | Re: Megjelent a CodeX programozoi folyoirat! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
>Szeretném tudatni, hogy megjelent a CodeX programozói folyóirat els& #.337; sz
áma
>, melynek megjelenésén, a tagok már jóideje dolgozunk.
>Kérjük a segítséget, akár tudás legyen az, akár egy tapasztalat, vagy akár csa
k
> egy figyelemfelhívás egy kollégának, barátnak, diáknak stb., hogy a lap folya
m
>atos fejl& #.337;dését, el& #.337;rehaladását el& #.337;mozdíthassuk.
Légy szíves, ne küldj a listára HTML levelet. Az ékezetes levél sem túl
jó ötlet.
Megnéztem az oldalt: Szép fehér képernyőt látok. Ha a képeket is
letöltöm, szép szürke, csíkos képernyőt - abszolút üresen. MUSZÁLY, hogy
az újságnak már a kezdőlapja is abszolút inkompatibilis legyen a HTML
szabvánnyal?
Szerkesztővel meg tudom nézni, de úgy elég nehéz navigálni rajta...
emiatt sajnos most nem tudtam a tartalmat megnézni, pedig érdekelne.
|
|