Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX CODER 1756
Copyright (C) HIX
2003-02-22
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 szamtek alapjai - folytatas 1 (mind)  84 sor     (cikkei)
2 Re: Megjelent a CodeX programozoi folyoirat! (mind)  18 sor     (cikkei)
3 Re: Re: Re: szamtek alapjai - menjunk tovabb (mind)  45 sor     (cikkei)
4 szamtek alapjai - folytatas2 (mind)  73 sor     (cikkei)
5 szamtek alapjai - javitom magam (mind)  10 sor     (cikkei)
6 Re: Megjelent a CodeX programozoi folyoirat! (mind)  18 sor     (cikkei)

+ - szamtek alapjai - folytatas 1 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>> De tenyleg? Vajon miert farasztjak a szgepet rutinfeladattal?
>Azert, mert ugy olcsobb mondjuk a floppy, ha semmi nincs benne. :)
Haatt... minden kutyuben a mechanika szokott a legdragabb lenni,
ahhoz kepest az elektronika apropenz.
Talan inkabb az teljes kontroll fentartasa miatt hagytak butan.
Meg azert, amit lent Starters is irt.

>hanem volt a konzolirogep.
>Ez egy villanyirogep volt, amit felszereltek ...
Ertem. Irta, amit mondtak neki vagy amit a szgep mondott neki.

>Aztan [...] megcsinaltak ennek a monitoros valtozatat,
>az IO maradt ugyanolyan egyszeru soros vagy parhuzamos
>porton keresztulmeno adatforgalom.
Felteszem, hogy a port mar akkoriban is az volt, ami ma a 8255
PPI v. PIO. Handshake?

>a konzolok elkezdtek egyre okosabbak lenni, pl. volt vektorgrafikas
>konzol is, ami tudott vonalakat is rajzolni, Persze az IO felulet maradt
>tovabbra is ugyanaz, csak nem minden adat volt betukod,
>volt benne jo sok vezerlokod, pl. egyenes rajzolasara.
Ez nagyon fontos resz, jo hogy irtad!

>Mindeddig maga a szamitogep nem foglalkozott semmit se a
>kepalkotassal, azt a konzol hardvere, vagy a kesobbiekben az abban
>levo mikroprocesszor vegezte. Aztan a tomegcikk PC-khez ez tul draga
>dolog lett volna, es hat vegulis a fo CPU is meg tud csinalni
>mindent, ugyhogy onnantol kezdve kezdtek kihalni a specializalt
>konzolok, es jottek be a monitorvezerlo aramkorok illetve kesobb
>kartyak.

Pillanat. Volt ez az okos konzol, ami akar vonalat rajzolni is tud,
es csak meg kell mondani neki (IO-n at), hogy mit rajzoljon.
Ha ebbol alakultak aki a kartyak, az OK, de akkor most mi is az a
feladat, amit megis visszavett a fo CPU? Ertsem ugy, hogy a kartya
feladata maradt a regi (ami a konzole' volt) csak eppen gyakorlatilag
ezt nem sajat procival szamolja, hanem megszakitasok utjan
"idonkent kolcsonkeri" a fo CPUt, hogy majd az pakolgassa a kartya
memoriajaban a keppontokat jelento biteket?
Innen ered az, hogy manapsag a videokartyakra megis rakerul
egy izmosabb sajat proci, hogy ne terjelje a fo"CPUt?

>Azert kesobb [...] kialakult egy koztes megoldas, ahol azert nem
>mindent a CPU csinalt, de nem is kulon konzol volt a maga
>bonyolult hw-jevel meg processzoraval,
>hanem egy koltsegtakarekos kompromisszum lett.
>Itt tipikusan a gepben volt egy olyan memoriadarab (kepernyomemoria),
>amit a CPU is tudott irni, meg egy egyszeru HW is olvasni, ami a
>sorban kiolvasott betukodok alapjan kitalalta, hogy mikor kell
>fekete, mikor pedig feher (vagy mas szinu) pixel-videojelet
>csinalnia, amibol aztan a kep lett.

Megsem ertem. Az intelligens konzolnak, ami egy monitort
hajtott meg, annak is kellett birnia egy sajat kepernyomemoriaval,
amit kiolvasva vezereltek az elektronsugarat.
Azt hittem, hogy az intelligens konzol a CPU felol kapott bajtok
alapjan rajzolgat ebben a sajat kepernyomemoriaban. Nem igy volt?
Vagy igen? Ketsegtelen, hogy ha a CPU uzen, majd ezek
alapjan a kartya megszakit, a CPU bekeri a kartyamemoriabol
kvazi azokat az adatokat, amiket az iment kuldott ki, szamol veluk,
majd visszakuldi a kartyamemoriaba, akkor ez nem tul gazdasagos.
Valoban okosabbnak hangzik a videoramot a rendes RAMbol
levagni, de hat akkor vegul az "intelligens konzol" fizikailag lassan
megszunik letezni, mert csak megszakitaskero programrutinkobol all.
A vegeredmeny megiscsak az, hogy a video celra levalasztott RAMot
rendszeresen ki kell olvasni (dual port), ebbol egy csip bitsorozatot
csinal,
es azzal modulalni az elektronsugarat. Vagy nagyon eltevedtem?

>> A CPU adat es cimvezetekeinek egyuttese lenne??
>Eredetileg az volt, kis kiegeszitessel. [...]
>Aztan ahogy a processzor sebessege nott (>8 illetve >12 MHz),
>mar nem lehetett direktben a CPU vezetekeit ratenni,
>mert az IO eszkozok nem birtak azt a sebesseget,
Illetve a CPU eppen varhatott volna a Ready jelekre, de az
nagyon lelassitotta volna?

>akkor bejott egy kulon aramkor, ami manapsag a South Bridge
>nevezetu chip-ben van, ami osszekoti az ISA-t a CPU-val (kb.).
Ez gyakorlatilag amolyan port szeru osszekotes, nem?
Az feladata, hogy a CPUnak soha ne kelljen tetlenul varnia a kert
adatra, akarkitol is kerte azt a sineken lo'go'k kozul?

Koszonom szepen!BM
+ - Re: Megjelent a CodeX programozoi folyoirat! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

HC> Szeretném tudatni, hogy megjelent a CodeX programozói folyóirat első s
záma
HC> , melynek megjelenésén, a tagok már jóideje dolgozunk. A folyóirat a tervek
 sze
HC> rint nyomtatott formában is meg fog jelenni, azonban egyenlőre csak a 
PC W
HC> orld (IDG Magyarország) számítástechnikai folyóirat CD mellékletén, illetve
 az
HC> interneten jelenik meg (a cikkek mindkét elérhetőségen teljes egészébe
n ol
HC> vashatók!).

Voltam  a  honlapon,  de  nem olvashato minden cikk meg a regisztralas
utan sem! Nehany cikk csak a PcWorld CD mellekleten elerheto. Ez miert
van  igy?  Most  vasaroljak  egy  csomo  PCWorld-ot, hogy megszerezzek
nehany cikket,ami allitolag a web-en is megvan?

Udv: TOscar
+ - Re: Re: Re: szamtek alapjai - menjunk tovabb (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

X-News: ludens hun.lists.hix.coder:2982

>From: 
>Subject: Re: Re: Re: szamtek alapjai - menjunk tovabb
>Date: Thu, 20 Feb 2003 11:13:22 CET
>Message-ID: >

>Hello
>
>>>A masik megoldas, hogy a monitornak van sajat 
>>>memoriaja es szabvanyos IO
>>>utasitasokkal lehet irni (olvasni nem szokas, 
>>>altalaban nem lehet) -
>>>amihez igen hasznos a DMA. Unix es Motorola 
>>>rendszerek, jatekkonzolok, stb.
>
>>ooo... milyen monitornak van memoriaja?
>
>Oda van irva ember. Pl. unix terminaloknak.
>Azok egy szal soros kabellel vannak osszekotve a geppel. A geptol megkapja a k
i
>irando karakterek kodjat meg vezerlojeleket es sajat maga vegzi a megjelenites
t
> . Tartozik hozza billentyuzet is, a lenyomott gombokat szinten ezen a soros k
ab
>elen kuldi a gepnek. De igy mukodik a routerek es switchek konzolja is. Termes
z
>etesen textmode. Eleg elterjedt dolog egyebkent.

Igen, csak ezeket terminalnak hivjak, nem monitornak :-) Ezek (pl. a
vt52, vt100, vt200, vt300, vt400 sorozat) tenyleg csak textmode-ot
tudtak, es viszonylag butak voltak, mert teljesen a szamitogep vezerelte
oket (pl. ha lenyomtal egy gombot a billentyuzeten, atment a jel a soros
kabelen, majd jott a valasz, hogy milyen betut kene kiirni a
kepernyore). Az IBM terminaljai (3870, ha jol emlekszem a szamra)
okosabbak voltak: mivel uzleti felhasznalasra terveztek oket, eloszor a
gep elkuldte a kitoltendo urlapot, aztan a felhasznalo szepen bevitte az
adatokat (kozben nem kommunikal a gep es a terminal!), majd ha
elkeszult, akkor elkuldte a kitoltott urlapot a szamitogepnek. Igy mar a
nem okozott problemat, ha a terminal tobbszaz kilometerre volt a 
szamitogeptol. Aztan vannak grafikus terminalok is, pl. a vt520-as,
illetve az X terminal. Az utobbi igazabol mar kulon szamitogep, sajat IP
cimmel (bar winchester nelkul), es TCP/IP folott kommunikal a tobbi
szamitogeppel.
				Bye,NAR
+ - szamtek alapjai - folytatas2 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sorlimit miatt masik cimrol irom,
de a csak azert merek ilyet tenni,
mert ugy sincsen tul sok level a listan.

Nar irta:
>Hat akkor az assembler egyben loader is volt...
>Pici fogalmi zavart eszlelek:
Igen, koszi, mar tisztaztam magamaban.

***********

Starters irta:

>Ehhez eleg, ha a CD lemez pontos felosztasa ismert
>(nem csak az adatsavok, hanem a vezerlo/hibajavitok is).
En nem vagyok biztos abban, hogy ket minden szemponbol azonos
tartalmu CD-n az egymasnek megfelelo bitek pontosan ugyanott
helyezkednek el.
Nem fordulhat elo, hogy iraskor a fordulatszamok kozott volt 1-2%
elteres (azonosan gyors lezervillogas mellett), es igy a godrok
1-2%-kal surubben vagy ritkabban vannak? Ekkor csuszna a rajz...

>Lehet direkt szektorokat is irni/olvasni - ilyenkor csak nyers adatok
>lesznek a lemezen filenev es foglaltsag, valamint "rossz szektor"
>jelzes nelkul (es persze tudni kell, mit hova irtal).
Eleg jo titkositasnak tunik, ha csak en tudom, hogy mit hova irtam...
Foleg, ha elotte az egesz flopit teleszortam bitekkel :-)

>>Akar olyan felulete is lehetne, mint egy RAM IC-nek...
>Ma mar lehetne, de ma senki sem akar ilyen nagy meretu es ilyen kis
>kapacitasu intelligens tarolot kesziteni.
Asszem ez a legvaloszinubb valasz. Logikus. (igy utolag :-))

>>monitortartalmat es ezt a memoriat irogatjuk, ebben rajzolgatunk?
>Ez az egyik lehetoseg, ez terjedt el a PC-n.
>A masik megoldas, hogy a monitornak van sajat memoriaja es
>szabvanyos IO utasitasokkal lehet irni
Ez a 2 megoldas csak a memoria fizikai helyeben kulonbozik.
A kerdes, ahogy Istvan levele nyoman fejtegettem, hogy a kartyan,
a monitorban vagy a PCben levo CPU szamol, illetve hol a
kepernyomemoria, es hol van az a progi, ami a kepernyomemoria
rajzolgatasat intezi: a RAMban? a kartya RAMjaban (ROMjaban)?
vagy a monitor sajat RAMjaban, ROMjaban?


>Az elso Herc./CGA kartya meg bonyolult SW idozitesekkel oldotta meg:
>a programnak kellett figyelni, hogy kepalkotas kozben ne irjon (mert
>kulonben "havazott" a memoriaeleresi zavarok miatt).
>meg kellett varni az aktiv allapotot, utana pedig a kioltottat,
>es ekkor lehetett irni - persze ekkor sem regenyeket.
>Azota elterjedtek a dual portos memoriak:
Kesz szerencse.

>>    -De mihez kell a lemezvezerlo kartya?
>Erosito, csatlakozo, dekoder
Jaj, bocsi. Hat persze. Foleg a dekodert nem celszu kihagyni :-))
De akkor egy HDD-t soros portra is lehetne csatlakoztatni, nem?

***********
Medve irta:

>En nem ismerek olyan rendszert, ami ne ugy mukodne, hogy a
>(videokartya/szamitogep) RAM-ban talalhato digitalis adatot a videovezerlo
>chip atkonvertalja analog jelle (D/A atalakitas), es ezt az analog jelet
kuldi
>el a monitornak/tevenek.
>(Persze pl. DVI-nel nincs D/A konverzio, de az elv ugyanaz.)

Letezik USB-s monitor, es szerintem nem a kesz videojel
megy at bitek formajaban, mar csak a savszelesseg okokbol sem.

Mindenkinek nagyon szepen koszonom a hozzaszolasokat!
BM
+ - szamtek alapjai - javitom magam (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Javitom onmagam:
> akkor egy HDD-t soros portra is lehetne csatlakoztatni, nem?
Marmint FDD-t...

>Letezik USB-s monitor, es szerintem nem a kesz videojel
>megy at bitek formajaban, mar csak a savszelesseg okokbol sem.
Itt asszem megsem errol volt szo, mert csak kimaradt a DA
konverzio a PC oldalan. Raadasul ez csak USB2.0val muxik.

BM
+ - Re: Megjelent a CodeX programozoi folyoirat! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Szeretném tudatni, hogy megjelent a CodeX programozói folyóirat els& #.337; sz
áma
>, melynek megjelenésén, a tagok már jóideje dolgozunk.

>Kérjük a segítséget, akár tudás legyen az, akár egy tapasztalat, vagy akár csa
k
> egy figyelemfelhívás egy kollégának, barátnak, diáknak stb., hogy a lap folya
m
>atos fejl& #.337;dését, el& #.337;rehaladását el& #.337;mozdíthassuk.

Légy szíves, ne küldj a listára HTML levelet. Az ékezetes levél sem túl
jó ötlet.
Megnéztem az oldalt: Szép fehér képernyőt látok. Ha a képeket is
letöltöm, szép szürke, csíkos képernyőt - abszolút üresen. MUSZÁLY, hogy
az újságnak már a kezdőlapja is abszolút inkompatibilis legyen a HTML
szabvánnyal?
Szerkesztővel meg tudom nézni, de úgy elég nehéz navigálni rajta...
emiatt sajnos most nem tudtam a tartalmat megnézni, pedig érdekelne.

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS