Kedves Barátaim!
Egyre többet hallom, és már televízióban is látom, hogy az
ezoterikával, a spiritualitással foglalkozó körökben a "Tantrát" magát, a
szexuális jógával azonosítják. Ezt nem pejoratívan értem, tehát a
szexualitáson keresztüli megvalósítás eszközéről van szó - bízom benne,
hogy jó értelemben. Mikor én azt mondom, tantra-jógát gyakorlok, egyből
arra gondolnak, hogy szexuális összejöveteleken veszek részt. Elhatároztam
ezért, hogy néhány mondatban rávilágítok magának a Tantrának a lényegére.
A 'Tantra' szó szószerinti jelentése: 'folytonosság, szövet', és
magának a Gyémánt-Út buddhizmusnak a gyors meditációs módszereit jelenti.
A Buddha tanításain belül megkülönböztetjük az írások és a megvalósítás
tanításait. Az írásokon belül a két csoport a Szutra (továbbosztható a
Három Kosárra) és a Tantra (a Tantrán belül pedig négy tantra-osztályt
neveznek meg). Ezek a módszerek jelentik a Szutrajána (Oksági-Jármű) és
Tantrajána (Gyümölcs-Jármű) aspektusait.
A Jármű az, ami az embert az úton a célhoz, azaz a gyümölcshöz viszi,
ezért különböztetjük meg az 'ok' és a 'gyümölcs' aspektusokat. Az előbbinél
a megvilágosodás okainak kiépítésén van a hangsúly; ez egy meglehetősen
hosszú út, ezért mondják, hogy itt maga az út a megvilágosodás oka. A
második egy rövid, gyors út, amit Gyümölcs Járműnek (Tantrajána) vagy
gyémánt útnak (Vadzsrajána) neveznek. Ezen az úton magával a gyümölccsel, a
megvilágosodás különböző aspektusaival azonosulunk.
Más megvilágításnál a tibeti Nyingma tradícióban kilenc Jánát
tanítanak, ezek között van a Krija-Tantra, Csárja vagy Upa-Tantra,
Jóga-Tantra, és Anuttarajóga-Tantra ( ez Apa-, Anya-, és nemduális-Tantrára
osztható). A három legmagasabb tantraosztályt a Mahajóga-Tantrának,
Anujóga-Tantrának és Atijóga-Tantrának nevezik. Ezenkívül jelentős tanítás
a Kalacsakra-Tantra és a Hevadzsra-Tantra is - többek között.
A Bodhiszattva-út gyümölcse az, hogy három mérhetetlen világkorszak -
'kalpa' - alatt elérjük a megvilágosodás, a tökéletes Buddhaság állapotát.
Ha valaki nagyon jól gyakorol, különösen, ha a Tantrajána hatékony
módszereit használja, akkor ezt a megvalósítást akár egy élet alatt is
elérheti. Tehát a 'Tantra-szint' egy Buddha-aspektussal való azonosulás
szintje, és megkülönböztethető tíz Tantra-szint, az úton való előbbrejutás
szerint.
A Tantrajána egyik központi tanítása szerint főként a tiszta látásmódot
fejlesztjük ki, annak a tapasztalását, hogy a különböző zavaró érzelmek
lényege eredendően bölcsesség. Ha valaki a Tantra-járművet gyakorolja,
ötvöznie kell a különböző aspektusokat és nézeteket, mint ahogy a madárnak
is két szárnyra van szükséges a repüléshez.
Ha a Világegyetemet akarjuk megismerni, nem elég csupán a Föld
tulajdonságait, javunkra váló előnyeit alaposan megismernünk és élvezni
azokat, át kell lépnünk bizonyos határokat, és vizsgálódni kell más
irányok, más összetevők felé is.
Azonos-e tehát a Szexualitás jógája a Tantrával? Bizonyára, amennyire a
C-hang azonos Mozart C-dúr Koronázási Miséjével. Mindazonáltal nagyszerű
dolog, használjuk hát egészséggel! Tegyük a teljesség részévé, de ne
higgyük, hogy azonos a teljességgel.
Szeretettel: Krisz
|