Kedves Tamas!
> Adatgyujto es informacio-feldolgozo kepessegrol irtal.
> 1. Szamomra a 'transzcendensre valo erzekenyseg' nem ezt jelenti,
> tehat szukseg van arra, hogy megmutasd, hogyan is kepzeled ezt el
> -- legalabb olyan szinten, hogy kifejezd: ezzel Szerinted
> letrehoztad e kepesseget is.
Az "adatgyujto es informacio-feldolgozo" megnevezes elegge altalanos
ahhoz, hogy _minden_ emberi ismeretszerzesi format magaba foglaljon.
A "transzcendensre valo erzekenyseg" nem kozismert kifejezes, tehat
szukseg van arra, hogy megmutasd, hogyan is kepzeled ezt el -- legalabb
olyan szinten, hogy kifejezd: ezzel a kifejezessel mit akarsz jelolni.
> Ha egyszeruen
> azt mondod, hogy letrehozunk valamit, ami mindenre kepes, amire az
> ember, akkor semmi ertelme nincs osszehasonlitani a kepessegeiket,
> hiszen per definitionem ekvivalensse tetted.
Igen; ugy probaltam a szoveget megfogalmazni, hogy az emberrel
ekvivalens dologra utaljon; ne lehessen a szovegbol eldonteni, hogy
mesterseges intelligenciarol (geprol) vagy termeszetes intelligenciarol
(emberrol) van szo benne.
> Sajnos szandekodtol
> elteroen ezzel a varianssal sem azt mutattad ki, hogy (barki
> szerint is legyen az) transzcendens es immanens kozott nincs
> kulonbseg, hanem azt, hogy 'elfelejtettel' modellt alkotni azon
> tevedesed miatt, hogy a gondolatkiserletben ekvivalensnek
> tekintetted a kettot.
Nem; nem mutattam ki semmit, csak (szandekomnak megfeleloen) kerdest
tettem fel egy gondolatkiserlet lehetseges eredmenyerol.
> Az objektiv valosag nem fugghet -
> - semmilyen modon -- az emberisegtol, igy attol sem, milyen
> forrasbol merit.
Igazad van, atfogalmazom:
Objektiv (letezo) az, ami sajat magara vonatkozo adatok, ismeretek forrasa.
> (Arrol nem is beszelve, hogy a megkulonboztetesednek semmi ertelme
> -- nem tudod kikerulni az emberi megismeres soran az embert, mint
> szubjektumot, a megismeres alanyat. Ilyen ertelemben nem volna
> erelme-tartalma az objektiv szonak. Szerencsere van, mert nem ezt
> jelenti...)
Valoban:
Az objektiv azt jelenti, hogy objektumtol (mint forrastol) szarmazo,
vagyis tudattol fuggetlen.
A szubjektiv pedig azt jelenti, hogy szubjektumtol (mint forrastol)
szarmazo, vagyis tudattol nem fuggetlen.
z2
|