1. |
Kedves Filozofia moderatorok! (mind) |
10 sor |
(cikkei) |
2. |
igazsag keresese (mind) |
130 sor |
(cikkei) |
3. |
keresztenyseg es tortenelem (2) (mind) |
120 sor |
(cikkei) |
4. |
keresztenyseg es tortenelem (1) (mind) |
80 sor |
(cikkei) |
5. |
12(0) es a Szentlelek (mind) |
76 sor |
(cikkei) |
6. |
12(0) es a Szentlelek (mind) |
81 sor |
(cikkei) |
7. |
karos szenvedelyek (mind) |
89 sor |
(cikkei) |
8. |
Keresztenyseg es tortenelem (a hianyos szambol) (mind) |
65 sor |
(cikkei) |
9. |
Re: Hit es erkolcs (mind) |
202 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Kedves Filozofia moderatorok! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Mindenek elott koszonom a lehetoseget a listan valo
mukodesre.
Tisztelettel felhivom a figyelmeteket azonban, hogy tobb
Filozofia szamban a hozzaszolasok egy (vagy nagy) resze
lemarad, illetve elofordul, hogy a szerver a szolas utolso
sorait ismetli.
Hozzatok tartozik ezek kezelese?
Tovabbi jo munkat,
Maci
|
+ - | igazsag keresese (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok, szia Math!
>>Pl. a fold keletkezese, Isten lete, Jezus feltamadasa vagy
>>egyeb temakban az igazsag objektiv, minden embertol
>>fuggetlen. Ha egy velemeny ezzel osszhangban van, akkor az
>>igazsag, ha nem, akkor hazugsag (meg ha joindulatu is).
>akarmennyire is egyertelmunek tunik, nem mindenki ertene
egyet ezzel a
>gondolatoddal. en speciel egyetertek. a kerdes az, hogy
>1) mit jelent az osszhang pontosan?
?? Jezus vagy feltamadt, vagy nem. Pl. ha visszajon, feher
lovon, gyolcs papi ruhaban, mindenki latja : )
En azt mondom, kozel van, de ha netan az elkovetkezendo,
mondjuk 25 evben nem jonne vissza Jezus, akkor meg mindig
azt mondom, hogy:
2 Pét. 3.9
Nem késik el az ígérettel az * Úr, mint némelyek
késedelemnek tartják; hanem hosszan tűr érettünk, nem
akarván, hogy némelyek elveszszenek, hanem hogy mindenki +
megtérésre jusson.
Az Úr napja pedig úgy jő * majd el, mint éjjeli tolvaj...
Terjetek mar meg : )))
A vita vege a hivok oldalarol Jezus visszajovetele, a
tagadok reszerol: Jezus (feltetelezett) holttestenek
megtalalasa.
Hogy elmesz keresni? : )
Mit keresitek a holtak között az élőt?(Luk. 24.5) : ))
>3) mi modon allapithato meg?
>foleg a 3. nehez kerdes. errol szol az egesz
megismeresfilozofia. a gond
>ugyanis az, hogy egyaltalan nem olyan egyszeru ez a
kerdes. mi van, ha
>ket embernek mas a velemenye? mi van, ha mindketto azt
mondja, az ove
>van osszhangban a valosaggal? hogyan kezeled az olyan
eseteket, ahol
>nincs elegendo informacio?
Ideiglenesen patt, lasd fent. Varni kell. Addig marad a
szemelyes dontes. Az igazsag ugyanis meg nem nyilvanvalo.
De az lesz : ))
>mikor elegendo egy velemeny alatamasztasa
>ahhoz, hogy elfogadjad? mi van az erzekcsalodasokkal?
tudsz-e
>ellentmondasmentes velemenyt kialakitani? kell-e
ellentmondasmenteset?
Pontosan latszik, hogy a fent megjelolt nagyon fontos, es
objektiv kerdesekben tudomanyos alapon nem foglalhatsz
allast. Tehat tudomanyosan csak annyit mondhatsz, hogy "nem
tudom, nem bizonyitott egyik nezopont sem" vagy:
"statisztikailag ez es ez a helyzet" de ha becsuletes vagy,
akkor azt kell mondjad, csak a jovoben dolhet el a kerdes,
most nem eldontheto. Nincs eleg (tudomanyos) informacio.
>>Mi 66 konyvet ajanlunk a figyelembe : )
>>Ezt szeleskoru valogatas es vita, diskurzus eredmenyekent
>>gyujtottek egybe es valasztottak el, mint arra erdemest.
>a konyvekrol volt vita, de nem eppen a logikus diskurzus
allapitotta meg
>a konyvek kivalasztasat, hanem inkabb szokas, hatalom,
erzesek, erdekek...
Itt osszekevered a biblia kanonizaciojat a katolicizmus
kialakulasaval. Az, hogy a Pontifex Maximus (pogany fopap)
legyen egyben a "kereszteny fopap", (papa : )) ), es
mindennek az elfogadasa kotelezo, ez mar hatalmi kerdes,
politika. De a bibliaban nem volt centralizalt hatalom,
sot, a kulonbozo varosokban mukodo helyi gyulekezeteket
Jezus Krisztus fogta ossze a mennybol. Egyebkent megvolt az
onallosaguk es fuggetlenseguk, megha kapcsolatban alltak is
vagy segitettek egymast.
A kivalasztasnal pedig nem a penz vagy egyeb erdekek, hanem
a tiszta istenfelelem vezette az egybegyulteket. Errol
egesz eletuk is pelda volt. Nem a maguk hasznat kerestek,
hanem a Krisztuset.
Peter apostol nem "urbi et orbi" aldast osztott elete
vegen, hanem allitolag fejjel lefele feszitettek keresztre.
A tobbi apostol valoszinuleg hasonlokeppen eroszakos
halallal halt meg, Janos kivetelvel, aki elete vegen
Patmosz szigeten(?) irta utolso konyvet...
Hidd el, volt eleg kapcsolatuk, hogy felhuzzanak egy hazat
oreg nyugis napjaikra, mint Torgyan doktor : ))
De ok nem ezert eltek.
>>ehhez, mint latszik, logikussag, nyiltsag szukseges.
>En igyekszem mindenre nyitott lenni, kiveve a bunt : )
>akkor inditsuk ugy a vitat, hogy a Bibliat nem fogadjuk el
>eleve feltetlenul igaznak, ok?
En mar elfogadtam, tehat a gondolkodasombol nem tudom
kitorolni. De persze el tudok vonatkoztatni ettol...
>tehat ne Bibliai idezetekkel ervelj, hanem a
>Biblia igazsagat magat kellene megvizsgalni, kritika ala
venni, es
>igazolni (ha tudod igazolni).
Azt megbeszeltuk, hogy nem a kizarolagos bizonyitas az
elvarhato, illetve leszogezhetjuk, hogy a (teljes)
bizonyitek hianya nem a hiany bizonyiteka.
Ha ennekem kivulrol kellene szemlelnem a Bibliat, megneznem:
1. A profetai jovendolesek bejottek-e
2. Akik hisznek, milyen valtozas jon az eletukben.
(megfigyeles, sajat beszamoloja, kornyezet, csalad!
velemenye, orvosi (psziches, mentalis) velemeny esetleg)
Betartjak, megelik-e, vagy csak "papolnak" rola, bort
isznak, es vizet predikalnak.
3. Ha nagy gyogyulasrol szamol be egy hivo, akkor kulon
szakorvosi velemenyt es/vagy csalad beszamolojat kikernem.
4. Bejonnek-e az imak? Van-e valasz, felelet.
Ezt csak a te fejeddel gondolkodva tennem, en magam
elmennek egy-ket osszejovetelre (Istentiszteletre),
meggyozodnek a dolgokrol, es beszelgetnek hivokkel,
feltennem szemelyesen a kerdeseimet.
En is igy kezdtem. Gyermekkoromban, ateistakent szegeny
nagyanyamat faggattam, hogy ha van Isten a felhok folott,
akkor Gagarin miert nem latta? : )
Most mar belatom, hogy a Teremto, aki letrehozta a teret es
az idot, mindezeken kivul van. (Ezt nevezi az Iras
orokkevalosagnak.)
Es emiatt hiaba keresed a legprofibb urvizsgaloval, vagy
urhajoval a Mennyet : )
Szervusz,
Maci
|
+ - | keresztenyseg es tortenelem (2) (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok,
>A kulonbozo szektak Jezusrol szolo divergens ideologiait
azonban egy >paulianus kozpont hiaba probalta
konvergenciaba rendezni.
Teged becsaptak, Kelly. Valami rossz konyvet olvashattal.
A harom evangelium igencsak egyseges. Janos es a pali, stb.
levelek is csak ezekre epitenek.
>Szeretnem megismerni Jezust!
Az Irasokbol ismered meg Jezust.
Jézus monda néki: Ha valaki szeret engem, megtartja az én
beszédemet(Ján. 14.23)
Jezus idejeben a rabbik tobb reszre tagoltak (rangsoroltak)
az oszovetsegi irasokat: Tora, Jeremias (profetak) es
Irasok (zsoltarok, stb.)
Jezus vilagosan megmondta, hogy a teljes Iras Istentol
ihletett, es nem itelgetni, boncolgatni kell, hanem
megtartani!
Masreszt meg kell terned ahhoz, hogy szemelyes kapcsolatba
kerulj Jezus Krisztussal.
A hamis okoskodasok nem segitenek rajtad, de ha
felreteszed, Jezus igen.
>Hogyan allithatjak akkor a keresztenyek, hogy ez az utolag
>megkonstrualt Jezus-kep valosagos tortenelmi alakot takar?
Ugy, hogy tortenelmi szemely. Nem megkonstrualt. A
tanitvanyok csak leirtak a tapasztalataikat Rola.
Masoknak nem tetszik, gyulolik es hazudoznak Rola. De ez
hazugsag nem valtoztatja meg Jezust.
>Peldaul, Maria tudta, hogy Jezus a `szentlelek'
>gyermeke, igaz? sajat szulofaluja nevette ki, mikor
profetalni akart >nekik. Mar ebbol is vilagos, hogy a Maria
sztori az egesz betlehemes
>mesevel csakis utolagos hozzaadas lehet.
Kinevettek: Mát. 13.55-
Nem ez-é amaz ácsmesternek fia? Nem az ő anyját hívják-é
Máriának, és az ő testvéreit Jakabnak, Józsénak, Simonnak
és Júdásnak?
És az ő nőtestvérei is nem mind minálunk * vannak-é? Honnét
vannak tehát ennél mindezek?
Jézus pedig monda nékik: * Nincsen próféta tisztesség
nélkül, hanem csak az ő hazájában és házában.
Nem is tőn ott sok csodát, az ő hitetlenségök miatt.
A probléma tehát a hitetlenseg. Lásd "hinni vagy nem hinni"
betlehem es a szuztol szuletes:
Mik. 5.2 (ószöv)
De te, Efratának * Bethleheme, bár kicsiny vagy a Júda
ezrei között: belőled származik nékem, a ki uralkodó az
Izráelen; a kinek származása eleitől fogva, öröktől fogva
van.
Ésa. 7.14 (ószöv)
Ezért ád jelt néktek az Úr maga: Ímé, a szűz * fogan
méhében, és szül fiat, s nevezi azt Immánuelnek.
Ezsaias profeta Ezekias kiraly koraban elt. Abban a korban
irta, tobbszaz evvel Jezus eljovetele elott a sztorit...
Ezert nem lehet a bibliat kiforgatni : )
Vagy a szektasok Ezsaiast is hamisitjak? : )))
Talaltak Jeriko mellett vagy nyolcszaz tekercset. Ugye
Flavius is ir a holt tenger melletti esszenusok romai
kinzasarol (1. tort. tud. : ) )
Irasokat tanulmanyoztak es masoltak, tobbek kozott teljes
Ezsaiast.
Tobbfele vizsgalat szerint egybehangzoan korabeli.
Ha ismerned a nyelvet, latnad hogy szorul-szora ugyanaz,
mint a bibliaban : )
>Ugyanigy az `isten fia' jelzo, ami abban az idoben csak
>annyit jelentett, hogy kivalo es sikeres ember. Nagy
Sandor pl.
A poganyoknal mondhattak. A zsidoknal azonban senkire nem
mondtak, sot, Jezust ezert oltek meg, mert Istennel
egyenlonek mondta magat!
>Hogyan lett ebbol `isten egyszulott gyermeke', aki az ido
kezdete elott >szuletett?
Igy:
oszovetseg: Péld. 8.22-
Az Úr az ő útának kezdetéül szerzett engem; az ő munkái
előtt régen.
Még mikor semmi mélységek nem voltak, születtem.
Mikor még nem csinálta a földet...és a világ porának
kezdetét. Mellette valék mint kézmíves..
Keresztelo Janos :A ki utánam jő, előttem lett, * mert
előbb volt nálamnál.
Jezus maga:
Monda nékik Jézus: Bizony, bizony mondom néktek: Mielőtt
Ábrahám lett, én vagyok.(Ján. 8.58)
Janos apostol:
Minden ő általa lett és nála nélkül semmi sem lett, a mi
lett.(Ján. 1.3)
Pal apostol: (Kol.1)
A ki (Jézus) képe a láthatatlan Istennek, minden
teremtménynek előtte született; *
Mert Ő benne teremtetett minden...
És Ő előbb volt mindennél, és minden Ő benne áll fenn.
Vagyis megint bedoltel a hazugsagnak: Krisztus oroktol
fogva van, mar Salamon szolt Rola..
>Es hogy lett Jezus maga is `isten'? Sot, hogy lett
mindebbol
>nem is egy, hanem harom isten: `szentharomsag'?
>Nos, megmondom en: tortenelmi evolucioval!
Szerintem mar az elso versben (elóhim), a teremtesben benne
van az Atya, a Fiú, és a Szentlélek (Szent Szellem)
Az Atya a tervező, a Fiú ugye a kézműves, a Szentlélek
pedig:
... és az Isten Lelke lebeg vala a vizek felett. (1 Móz.
1.2)
Kedves Szolt! Nem jo jarni a hazugok nyomaban. Eleg nekik a
maguk baja. (Iteletuk meglesz)
Zsolt. 1.1
Boldog ember az, a ki nem jár gonoszok tanácsán, * bűnösök
útján meg nem áll, és + csúfolódók székében nem ül;
|
+ - | keresztenyseg es tortenelem (1) (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok, szia Szolt,
Ugyan Tommyca mar kielegitoen valaszolt, de mivel korabban
megirtam, elkuldom en is. : )
>Ellentmondasok tomkelege maradt a szovegekben,
Hol?
>A cel ugyanis mas volt: a romaiaknak kellett valamifele
birodalmi >ideologiat nyujtani,
>s ehhez a kereszteny tanok az ido szerinti plasztikus
>alakithatosaga eppen jol jott...
Szerintem a valtoztatas nelkuli, bibliai Jezus hitet nem
tudtak eltorolni, uldozes ellenere nott.
Ezutan tettek a 4. szazadban romai allamvallassa, "uj"
kiadasban.
Pogany balvanytemplomokbol "szentek" oltarai lettek,
balvanyokbol "ereklyek", stb.
Ezutan mar a terjesztesehez kellett az eroszak. En nem
errol beszelek.
>kesz is volt a `kanon'.
A kanonizalt valtozat: az oszovetsegi igeretek
megvalosulasa Jezusban.
De kialakult Ro'makozpontu valtozat is, ebben igazad van,
de csak a kanonizacio utan.
Ezert aki visszater az Irashoz, az elszakad Romatol
(altalaban, de Roma buneitol mindenkeppen), es visszajut
Jezushoz.
Mindezek mellett csak Isten ismeri a sziveket... embereket
nem vadolok.
>Nehany passzust ki kellett hagyni, nehany masikat
hozzaadni,
A bibliaban nem. De szerinted melyeket???
>Megjegyzem, hogy Pal sehol es sosem allitotta, hogy amit
leir,
>az `isten szava' lenne. (Plane nem a neveben leirt
hamisitott
>levelek!) Ennel azert meg Pal is sokkal ertelmesebb volt.
Csak azt, hogy "emberi módon szólok", vagy: "én mondom, nem
az Úr:"
Mashol: Gal. 1.24
És dicsőíték bennem az Istent.
Kulonben meg miert hamisitottak volna?
Masreszt a levelek vegen sajat kezirasa volt, megha a
tobbit diktalta is:
A köszöntést én Pál írom a saját kezemmel, a mi ismertető
jegye minden levelemnek. Így írok.(2 Thess. 3.17)
Szoval hamisitottak, de az nem kerult kanonba. : )
>> a fold keletkezese, Isten lete, Jezus feltamadasa...
temakban az igazsag objektiv, minden embertol fuggetlen.
> Ja, kerlek, ez is egy alapallas.
Az objektiv tenyek ilyenek. Nincs hatalmad megvaltoztatni,
ha nem ertesz vele egyet. Meg a filozofusoknak sincs : )
>>Jezus egesz napos beszed utan megvendegel ezreket --
>Bocsi, de az un. `hegyi beszedrol' volt szo.
Jezus nemcsak egyszer beszelt : )
Beszelt is es aszerint cselekedett is: Mát. 15.29-
..méne Jézus a Galilea tengere mellé; és felmenvén a
hegyre, ott leüle.
És nagy sokaság megy vala hozzá, vivén magokkal sántákat,
vakokat, némákat, csonkákat és sok egyebeket, és
odahelyezék őket a Jézus lábai elé; és meggyógyítá őket,
Úgy hogy a sokaság álmélkodik vala... dicsőíték Izráel
Istenét.
Jézus pedig előszólítván az ő tanítványait, monda: *
Szánakozom e sokaságon, mert három napja immár, hogy velem
vannak, és nincs mit enniök. Éhen pedig nem akarom őket
elbocsátani, hogy valamiképen ki ne dőljenek az úton.
Jezus sokszor beszelt, sokszor gyogyitott, es ha elhuzodott
(legalabb ketszer) megvendegelte az egybegyulteket.
Altalanossagban beszeltem.
Font harom napig tartott az osszejovetel. : )
Sziasztok, Maci
|
+ - | 12(0) es a Szentlelek (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Ezt mind Szolt irta, en (Maci) csak ujrakuldom, mert
lemaradt.
> Felado : [Hungary]
> Temakor: Keresztenyseg es tortenelem ( 63 sor )
> Idopont: Mon Nov 6 10:43:20 EST 2000 FILOZOFIA #556
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Maci >>
A jo hir Jezusrol alapvetoen elmondas alapjan terjed(t), es
mukod(ott). A leirasok csak a kesobbi torzitasok, csalasok
kivedese miatt keletkeztek a szemtanuk elete vege fele.
Maci <<
Folteszem, a `jo hir ' alatt a kereszteny iratokat erted,
amiknek
ket nagy csoportja ismeretes:
az elsodleges iratok, az un. `ujszovetseg':
-- 4 evangelium,
-- az apostolok kalandjai,
-- Pal levelei,
-- nem Pal altal irt, de neki tulajdonitott levelek,
-- mas szerzok levelei,
-- Janos jelenesek konyve
es a masodlagosnak tartott iratok, egyhazi eloljarok
kesobbi,
nerm kanonizalt levelei es egyeb irasai.
A vita szempontjabol rendkivul hasznos, hogy elismered:
a szovegek, kulonosen az elsodleges iratokei, csupan
utolagos, megszepitett emlekek egybeszovese, es leirasuk
a tenyleges esemenyek idopontjanal lenyegesen kesobbi!
Maci >>
Biztos, hogy a szamokkal van bajod? : )
És azokban a napokban felkelvén Péter a tanítványok között,
monda (vala pedig ott együtt mintegy százhúsz főnyi
sokaság):... (Csel. 1.15)
Maci <<
Fonntartom, hogy a`langnyelvecskekhez' kapcsolt 120-as
szam szektas interpretacio! Barki elolvashatja a megadott
idezet szovegkornyezetet, s egyertelmuen kiderul, hogy a
120-as letszam csupan a 12. apostol megvalasztasara
vonatkozik, aki ugymond, potolta a Judas ongyilkossaga
miatt meguresedettt helyet. Az egesz szovegszakasz a
12. apostolra fokuszal, s egy kuloallo tortenetecske
indul a Punkosd unnepevel, amikor a `langnyelvek'
megjelennek. Tehat a szoveg szerint csak 12 szemelyre
szall ra a langnyelv.
Miert erdemes errol vitatkozni? Mert kivalo peldaja, hogyan
kulonitheto el az allitasok 5 retege:
-- a tortenelmi tenyek:
semmifele torteneti bizonyitek nincsen az allitolagos
jelensegre, vagyis a langnyelvecskek megjelenesere
-- a kereszteny iratok:
jelen esetben az Apostolok Cselekedetei (vagy
kalandjai? :)
nem 120, hanem 12 szemelyhez kapcsolja a jelenseget
-- amit velsz:
a te interpretaciod szerint a szemelyek szama 120
-- amit allitasz:
hogy a 120-as szam nemcsak szoveghu, hanem raadasul
tortenelmileg is helytallo
-- amit en allitok:
sem a 120-as szam, sem a 12-es szam, sem pedig a
langnyelvecskek maguk nem kepezik semmifele
tortenelmi ismeretnek a reszet
Ehhez csak annyit tennek hozza, hogy a 120-as interpretacio
szemmel lathatoan nem felel meg az iratokban foglaltaknak.
Azonban az iratok is ellentmondasosak mar magaban a 12-es
szamban is, hiszen a 12 apostol legendaja Janos
evangeliumaban
egyaltalan nem szerepel!
Szolt
|
+ - | 12(0) es a Szentlelek (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Szolt:
>120-as letszam csupan a 12. apostol megvalasztasara
>vonatkozik. Egy kuloallo tortenetecske
>indul a Punkosd unnepevel, amikor a `langnyelvek'
>megjelennek. Tehat a szoveg szerint csak 12 szemelyre
>szall ra a langnyelv.
Az apostol megvalasztasara mindannyian osszegyultek (120-
an). Kb. ennyi lehetett a gyulekezet letszama, akik nem
szaladtak szet.
A ket esemeny (Jezus utolso megjelenese es punkosd) kozott
nehany nap telt el. Kozben az evangeliumrol nem beszeltek,
mert egyszeruen feltek. Punkosdkor, unnep leven
osszegyultek, es "mindnyajan, egyakarattal egyutt valanak".
Ekkor "megteltek mindnyájan Szent Szellemmel".
Ahogy Peter mondja:
"Ez az, a mi megmondatott Jóel prófétától:
És lészen az utolsó napokban, ezt mondja az Isten, kitöltök
az én Szellememből minden testre: és prófétálnak a ti
fiaitok és leányaitok, és a ti ifjaitok látásokat látnak,
és a ti véneitek álmokat álmodnak."...
Csel. 2.44
Mindnyájan pedig, a kik hivének, együtt valának, és *
mindenük köz vala;
Maradjunk annyiban, hogy az en ertelmezesem szerint
"mintegy 120-an", a tied szerint 12-en voltak.
De ha ugy jobban tetszik, nem ragaszkodom a szamokhoz, mert
az a lenyeg, hogy mindannyian vettek a Szent Szellemet.
Es ez a lenyeg. Neked is ezt ajanlom.
A Szentlelek teszi urra Jezust, azert jott.
Masreszt az igazsag Szelleme : ) (Ján. 15.26)
>semmifele torteneti bizonyitek nincsen az allitolagos
>jelensegre
Nem a tortenelemtudomany temaja, mint ahogy pl. Mohamed
allitolagos mennybemenetele sem : )
>-- amit en allitok:
>sem a 120-as szam, sem a 12-es szam, sem pedig a
>langnyelvecskek maguk nem kepezik semmifele
>tortenelmi ismeretnek a reszet
te mindent tagadsz : )
Volt olyan, amikor egy evangelista ahogy elkezdett
imadkozni, kihivtak a tuzoltokat, mert a haz tetejen
langnyelvek jelentek meg. De ne ebben higgyel... hanem az
Irasokban. : )
>Az iratok is ellentmondasosak mar magaban a 12-es
>szamban is, hiszen a 12 apostol legendaja Janos
evangeliumaban
>egyaltalan nem szerepel!
Azt sem mondja Janos apostol (az egyike a 12-nek : )), hogy
10 apostol volt. Ezert nincs ellentmondas.
Mondtam, hogy ez kiegeszito evangelium : )))
Megneztem:
Monda azért Jézus a tizenkettőnek.. (Ján. 6.67)
Tovabbi helyek: Ján. 6.70, 6.71, 20.24
A kedves olvaso is lathatja, hogy:
---Az Iras szerint:
Janos evangeliumaban tobbszor elofordul "a tizenketto".
---Szolt allitasa:
nincs benne a 12 ap. legendaja
---Szolt velekedese:
tehat nemigaz a biblia, fuuuj
kulonbenis, tort. bizonyitek sincs
---az en allitasom:
Ha szivedbol megtersz, Jezus megbocsat, es
megerted az Irasokat is...
Kivanom Szolt, hogy ez utobbi tortenelmi teny legyen, : )))
szeretettel, Maci
ui.: a Jeruzsálemi Templom felavatása:
2 Krón. 5.12-
Annakokáért az énekes Léviták... és ő
velök_százhúsz_kürtölő pap mikor nagy felszóval énekelnének
dícsérvén az Urat,.. akkor a ház, az Úrnak háza megtelék
köddel, Annyira, hogy meg sem állhattak a papok az ő
szolgálatjukban a köd miatt, mert az Úr dicsősége töltötte
vala be az Istennek házát.
|
+ - | karos szenvedelyek (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok,
>Felado : [Hungary]
>Temakor: karos szenvedelyek (?) ( 44 sor )
>Idopont: Tue Nov 7 15:23:59 EST 2000 FILOZOFIA #557
>- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>Maci irta egyszer, hogy aki megter, az felhagy a karos
>szenvedelyekkel, nem csalja meg a hazastarsat, es hasonlok.
>___________________
>Tisztazzuk tehat eloszor azt, hogy "karos szenvedely". Ez
alatt
>egyertelmuen ertheto peldaul a drogok fogyasztasa, de
mindenkeppen az
>erosebb pszichedelikumok, mint peldaul az LSD.
Ezzel egyetertek. Minden olyan fuggoseget nevezhetunk karos
szenvedelynek, ami ugyan atmenetileg kellemes erzeseket
okozhat, de fo hataskent roncsolja az ember testet vagy
szemelyiseget.
>Namarmost: volt nekem egy ismerosom, aki a fent emlitett
szer hatasa alatt
>.. rajott: VAN Isten. Azota ezen felismereseben teljesen
megbizonyosodott es isten-hivo lett.
Ha hisz Istenben, es annak megfeleloen megvaltozik
(megjavul) az eletvitele, az szerintem jo.
>azaz mondhatni, hogy az egyhazi
>sorozatgyartas mintapeldajanak is kikialthato lenne.
Isten nem sorozatgyart semmit. Azt a multik teszik : )
Mindegyikonk kulonbozo szemelyiseg, es kulon, szemelyes
banasmodban reszesulunk Istennel valo kapcsolatban is.
>Tehat: nem a megteres altal hagyott fel a karos
szenvedelyevel, hanem epp
>ellenkezoleg - a karos szenvedelye alatal tert meg.
>Felteheto ez esetben a kerdes, hogy teljes erteku hivonek
lehet-e mondani
>ot, vagy csupan egy drogos rogeszmeibe kapaszkodo
szerencsetlennek?
Alljon meg a menet: Isten utalja a drogot. Namarmost, ha
ennek ellenere drog hatasa alatt megismerte Istent, akkor
adjon halat neki. Ha ezutan elhagyja a kabszert, az jo. Ha
viszont tovabbra is a drog az ut "Istenhez", akkor nem a
Teremtojet ismerte meg. : )
>Ha pedig azt mondjuk, hogy o a rogeszmes, akkor nem lehet-
e ezt elmondani az
>osszes tobbi hivorol is? Vagy ellenkezo esetben: ha
elfogadjuk teljes
>erteku hivonek, akkor valoban lehetseges, hogy valaki egy
"modosult
>tudatallapotban" bebizonyitsa maganak, hogy van isten
(mert kb. ez tortent)?
A drog hatasa alatt az ember szelleme megnyilhat, es
kapcsolatba kerulhet a szellemvilaggal, sokszor tisztatalan
szellemekkel. Ezek is okozhatnak "utazasokat",
hallucinaciokat, elmenyeket. (Kesobb viszont kijon az igazi
termeszetuk.)
De ha az Ur kijelenti magat, akkor mi van? Megteheti,
szuveren Ur. Senki nem tilthatja el.
Viszont nem az anyag miatt, hanem annak ellenere!
(Lehet, hogy valaki erosen imadkozott erte)
Ezek alapjan megitelni pontosan nem lehet, mi is tortent.
De gyumolcseikrol ismerjuk meg a fat...
>Amennyiben pedig ez lehetseges, akkor nem erne-e meg az
>egyhaznak, ha szenteltviz helyett LSD-t ontenenek a
tegelyekbe?
Sokan megoszulnek eros sokk hatasara. Megsem hasznaljak a
modszert melirozasra : ))
Masok megternek halalkozeli elmeny hatasara, nagy baleset,
betegseg, stb. alatt.
Megsem ez a normalis modja. : )
Jobb, ha az Irasoknak hisz az ember:
Zsid. 9.27
.. elvégezett dolog, hogy az emberek egyszer meghaljanak,
azután az ítélet:
De az is meg van irva: (Júd. 1.22)
És könyörüljetek némelyeken..
Másokat pedig rettentéssel mentsetek meg, kiragadva őket a
tűzből.
A legfontosabb, hogy megterj es igy elkeruld a (bunteto)
iteletet.
Sziasztok,
Maci
|
+ - | Keresztenyseg es tortenelem (a hianyos szambol) (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
> Idopont: Mon Nov 6 10:43:20 EST 2000 FILOZOFIA #556
Maci >>
A jo hir Jezusrol alapvetoen elmondas alapjan terjed(t), es
mukod(ott). A leirasok csak a kesobbi torzitasok, csalasok
kivedese miatt keletkeztek a szemtanuk elete vege fele.
Maci <<
Folteszem, a `jo hir ' alatt a kereszteny iratokat erted, amiknek
ket nagy csoportja ismeretes:
az elsodleges iratok, az un. `ujszovetseg':
-- 4 evangelium,
-- az apostolok kalandjai,
-- Pal levelei,
-- nem Pal altal irt, de neki tulajdonitott levelek,
-- mas szerzok levelei,
-- Janos jelenesek konyve
es a masodlagosnak tartott iratok, egyhazi eloljarok kesobbi,
nerm kanonizalt levelei es egyeb irasai.
A vita szempontjabol rendkivul hasznos, hogy elismered:
a szovegek, kulonosen az elsodleges iratokei, csupan
utolagos, megszepitett emlekek egybeszovese, es leirasuk
a tenyleges esemenyek idopontjanal lenyegesen kesobbi!
Maci >>
Biztos, hogy a szamokkal van bajod? : )
És azokban a napokban felkelvén Péter a tanítványok között,
monda (vala pedig ott együtt mintegy százhúsz főnyi
sokaság):... (Csel. 1.15)
Maci <<
Fonntartom, hogy a`langnyelvecskekhez' kapcsolt 120-as
szam szektas interpretacio! Barki elolvashatja a megadott
idezet szovegkornyezetet, s egyertelmuen kiderul, hogy a
120-as letszam csupan a 12. apostol megvalasztasara
vonatkozik, aki ugymond, potolta a Judas ongyilkossaga
miatt meguresedettt helyet. Az egesz szovegszakasz a
12. apostolra fokuszal, s egy kuloallo tortenetecske
indul a Punkosd unnepevel, amikor a `langnyelvek'
megjelennek. Tehat a szoveg szerint csak 12 szemelyre
szall ra a langnyelv.
Miert erdemes errol vitatkozni? Mert kivalo peldaja, hogyan
kulonitheto el az allitasok 5 retege:
-- a tortenelmi tenyek:
semmifele torteneti bizonyitek nincsen az allitolagos
jelensegre, vagyis a langnyelvecskek megjelenesere
-- a kereszteny iratok:
jelen esetben az Apostolok Cselekedetei (vagy kalandjai? :)
nem 120, hanem 12 szemelyhez kapcsolja a jelenseget
-- amit velsz:
a te interpretaciod szerint a szemelyek szama 120
-- amit allitasz:
hogy a 120-as szam nemcsak szoveghu, hanem raadasul
tortenelmileg is helytallo
-- amit en allitok:
sem a 120-as szam, sem a 12-es szam, sem pedig a
langnyelvecskek maguk nem kepezik semmifele
tortenelmi ismeretnek a reszet
Ehhez csak annyit tennek hozza, hogy a 120-as interpretacio
szemmel lathatoan nem felel meg az iratokban foglaltaknak.
Azonban az iratok is ellentmondasosak mar magaban a 12-es
szamban is, hiszen a 12 apostol legendaja Janos evangeliumaban
egyaltalan nem szerepel!
szolt
|
+ - | Re: Hit es erkolcs (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Kati!
> Felado : [Hungary]
> Temakor: Hit es erkolcs ( 149 sor )
> Idopont: Sun Nov 5 06:54:24 EST 2000 FILOZOFIA #555
> > ... az is eloiteletesseget jelent, ha valaki hivo.
> > Valamelyik eloitelete mindenkepp megvan.
>
> Nevezzuk inkabb eltero kiindulasi alapnak, es akkor nem
> hangzik olyan kellemetlenul. :)
OK — én sem kellemetlen felhanggal hallom. :–)
> a vallasnak/hitnek egyedul az az aspektusa lenyeges a
> az egyes ember foldi elete szempontjabol (masfele elet
> lehetosege persze nem kizart, de nem is bizonyitott,
> ezert csak ezt a foldit tartom lenyegesnek),
> hogy mennyire segit abban, hogy embertarsainkkal tiszta,
> oszinte, a szereteten alapulo kapcsolatban legyunk.
Természetesen kinek-kinek joga van állást foglalni, így e
vonatkozásban tökéletesen megértelek, bár akkor kicist
pontosíthatnéánk: a Te felfogásodban tulajdonképpen a
vallásnak semmi szerepe nincs. Ugyanis az emberekkel való
kapcsolat álláspontod alapján valójában a vallástól
függetlenül is kialakítható megfelelően.
Szíved joga természetesen a transzcendenst nem létezőnek
tekinteni, csak a földi életet tartani valóságnak — de
azért hozzá kell tennem, hogy sajnos a keresztyénségben épp
ez a leglényegesebb elem, ezért ha ezt kiveszed, akkor
onnantól már kár keresztyénségről beszélni. Erre
vonatkozott azon korábbi megjegyzésem is, hogy egy 200%-
osan teológiai művet bizony teológiailag kell tekineni, más
vizsgálatnak nincs értelme. Az élet egyes területeinek
vizsgálatát keresztyénségen kívülről természetesen meg
lehet tenni úgy is, hogy egy lehetséges forrásnak,
szempontnak tekinem a Bibliát — csak tulajdonképpen ennek
sem látom értelmét: aki nem fogadja el a Bibliát, az miért
fordul hozzá, hogy aspektusait vizsglja egy másik kérdés
kapcsán?
> Azt mondjatok, hogy aki nem hisz, az elkarhozik. Nos, nem
> tudom elkepzelni, hogy _amennyiben_ letezik isten, akkor
> egyedul azt venne figyelembe, hogy hitt-e/hisz-e benne az
> ember vagy sem. Sokkal lenyegesebb szempont kell legyen
> ennel, hogy hogyan elt, mit tett, mit mondott, csak
> szavakkal szeretett-e, vagy a tettei is osszhangban
> voltak a szavaival.
Mint emberi vélemény, megérem, amit írtál. Azonban azt sem
árt tudni, hogy az így elképzelt Istennek nem sok köze van
a keresztyénséghez. Ugyanis nem a keresztyének találták ki,
hanem Jézus mondta nagyon is világosan és egyértelmű
határozottsággal: „Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül,
aki nem hisz, elkárhozik.”
Messzemenő lenne a vita, már volt is róla szó halványan,
így inkább csak jelzem a szálakat: ez nem jelenti azt, hogy
aki soha nem hallot Jézusról, az hátrányban volna! Aki
viszont hallott, annak felelőssége van, mit kezdett ezzel.
Ezenkívül a hit és a belőle gyümölcsként következő
cselekedetek nem választhatók el. Én se mondtam sose olyat —
csak Juan szerette volna így érteni :–) —, hogy aki hisz,
az rabolhat, gyilkolhat kedvére... Tehát az
üdvösség/kárhozat összefügg a cselekedetekkel _is_, de
sokkal alapvetőbb a helyes hit, amiből a cselekedet már
következik.
> > Tehat a buneset pedagogiai elemzese nem onmagaban
> > problemas
> Azert en megis ugy gondolom, hogy ha valaki biztos akar
> lenni egy elmelet helyessegeben, akkor megvizsgalja
> kulonbozo szempontok alapjan, es ha minden nezopontbol
> nezve ugyanazt az eredmenyt kapja,akkor elfogadja
> helytallonak, ha pedig elteresek adodnak, akkor alaposan
> utanajar, hogy nem az elmeletben van-e a hiba.
> De azt hiszem, egy olyan elmelet eseteben, amely nem
> vizsgalhato empirikusan, nem erdemes mar errol tobbet
> irnom.
Két megjegyzés: a keresztyénség nem elmélet (végképp nem
tudományos hipotézis), így eleve furcsa lenne az ilyetén
értelmezése a bűnesetnek. Másrészt, mégha laza
értelemzéssel valmilyen módon elméletnek is tekintem, akkor
is azt kell hozzátennem, hogy a bűneset pedagógiai
értelmézésnek semmi köze ehhez az elmélethez, így elő se
kerül az elmélet felülvizsgálásának lehetősége...
> Egyebkent rajottem, mi volt a baj egesz vitank alatt: az
> altalam vazolt problemat (tudas meglete vagy hianya, a
> bun fogalmanak ismerete vagy nem ismerete a buneset
> idejen) kizarolag pedagogiai szorszalhasogatasnak
> tekintetted, holott szerintem ez nem annyira pedagogiai,
> mint inkabb ismeretelmeleti kerdes. A pedagogia csak ott,
> jott a kepbe, amikor a bibliai tortenet nevelo hatasarol
> esett szo pontosabban: hogy a tortenet nevelo celzatu
> szeretne lenni.
Sajnos Te nem így hozad be. :–) Mert mit jelnt az, hogy a
történet bnevelő célzatú? Hogy az olvasóit nevelje. Te
viszont Ádám és Éva nevelésére próbáltad alkalmazni, és
ezzel kapcsoaltos kritkákat hoztál fel — ami ráadásul nem
felel meg a bibliai történetnek.
Amúgy pedig a probléma nem ott volt, hogy pedagógiai vagy
ismeretelméleti a téma — mindkettő rossz. A problémám az
volt, és az is marad hasonló esetekebne, hogy egy teológiai
művet teológiától függetlenül, sőt, azzal ellenkezően
kezelünk.
> Ha én szeretek, az azt jelenti, körülveszem a másikat
> mindezzel a figyelemmel, odafigyeléssel, törődéssel, és
> ezt csak azért teszem,mert a másik fontos nekem, és mert
> nekem is jó, ha elfogadhatom őt. Ha visszakapja az ember
> mindezt, azon nem kell csodálkozni, az a dolog
> természetéből következik - ha őszintén csinálják.
>
> Lehet, hogy ebből a vágyból született (mert sokaknál
> kielégítetlen maradt) isten képzete,
Érthető, hogy aki nem hisz Istenben, ilyesmire gondol.
Mindemellett a Biblia világosan megfogalmazza, hogy ott nem
Isten képzetéről van szó, hanem emberek Istennel való
találkozásáról. Mózse nem azzal állt elő az embereknek,
hogy most majd én megtanítalak erre meg arra, beszélek
arról, milyen istenképzetem van — hanem a csipkebokornál
találkozott a Létezővel: azaz konkrét eseméynekről van szó.
A tanítványok sem egy eszmét kezdtek el vallani, hanem
Jézus a követésére hívta őket. Ez persze csak a hit felől
elfogadhatő — elvégre aki nem hisz Istenben, szinte egy
szót sem hihet el a Bibliából.
Ettől függetlenül (azaz a Biblia igazságának elfogadásától
függetlenül) vallástudományilag is világos, hogy a
keresztyénség történeti vallás, amely konkrét eseményekre
épül. Ezt nincs értelme tagadni még akkor sem, ha valaki
nem hisz Jézus feltámadásában.
> az a transzcendens valami-valaki, ami-aki
> teljesíti mindazokat a "feltételeket" (rossz szó, mert
> nem szabhat ilyet senki, nem is várhat el, legalábbis nem
> a szó köznapi vagy jogi értelmében), amelyeket fentebb
> leírtam.
Ez is szép, de ennek is van egy kis bökkenője: sajnos Isten
nem igazán teljesíti a mi elvárásainkat, úgyhogy a sokat
hangoztatott vágykivetítési elmélet dugába dől. Mert ha az
emberek vágyainak kivetítéséből származna a Biblia
istenképe, akkor nagoyn másmilyennek kellene lennie, hogy
megfeleljen a kívánalmaknak, ill. szalonképes legyen!
> Ha a
> hagyományos istenhit/kereszténység működőképes elmélet
> lenne, ha valós lélektani háttere lenne, abból
> szükségszerűen az következne, hogy minden keresztény és,
> keresztyén családban, közösségben, városban országban
> csupa jó és kiegyensúlyozott embernek kellene élnie.
Ha minden keresztyén ilyen vona, az egyet jelentene: hogy a
keresztyénség hamis. Saját keresztyénségrőla lkotott
elképzelésedet veszed alapul, de ez alapvetően eltér a
keresztyénségtől! Ezen valójában most már nem is
csodálkozom, mert az itteni viták során még jobban
megvilágosodott bennem, mint előtte, hogy hit nélkül
valójában még megismerni sem lehet kielégítően a
keresztyénséget. Mert igazán mgismerni nem lehet azt,
amitől/akitől távol tarom magam.
Így hát nagyon megértelek — szinte mondhatnám, nem is
nagyon lehet más a véleményed.
Mindenesetre a keresztyénség szól a bűnről. Szól arról,
hogy a bűnnel szemben az ember valójában tehetetlen. Szól
arról, hogy csak Krisztus szabadíthat meg a bűntől. Szól
arról is, hogy miközben Krisztusért igaznak fogadja el
Isten a megtérőt, mégis, még a hívő is követ el bűnöket,
neki is folyamatosan szüksége van a bűnvallásra és a
bűnbocsánatra. Ezért nem következik akeresztyénségből, hogy
tagjai mind kiegyensúlyozottak legyenek.
> These are my last words :) (marmint ebben a vitaban)
Azért remélem, még elolvasod. Természetesen egyet nem
fogunk érteni — azonban mindketten tudjuk, miért van ez
szükségszerűen így, ezért mégis el tudjuk fogadni a másik
véleményét. Örültem, hogy párbeszédet folytathattunk!
Sálóm-Eiréné-Pax, Üdv:
|
|