Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 801
Copyright (C) HIX
1999-02-19
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Reklamok (mind)  24 sor     (cikkei)
2 a reklamok es az eletunk (mind)  48 sor     (cikkei)
3 Re: *** HIX KULTURA *** #800 (mind)  24 sor     (cikkei)
4 reklamok (mind)  64 sor     (cikkei)
5 Re:reklamok (mind)  22 sor     (cikkei)
6 Reklam - Benetton (mind)  34 sor     (cikkei)

+ - Reklamok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

From:  
>_75_%-a néha vasarol reklamok alapjan, mig egyes embereknel a reklam
>befolyasolja az adott termekbol vasarolt mennyiseget.
...
>h. a reklamok hatasara az ember egy csomo olyan "cuccost" vasarol meg,
>amire semmi szuksege nincs

Bocs, de ez csak az egyik oldal. Nagyon gyakran elofordul, hogy egy
boltban van ketfajta mosopor, es mindkettot erosen hirdetik. Ebben az
esetben akarmelyiket is veszi meg, nyilvan a 'reklamok alapjan' vasarol.
(Nyilvan most a kisebb boltokra gondolok... nem mindenki a
szupermarketekbe jar.)

En is amikor utoljara jegkremet vettem, azt vettem, amit annyira
reklamoztak... mert egyszeruen nem volt mas! (legalabbis a kozelben:)

Tehat ne hagyjuk ki azt sem, hogy a boltosok mit tartanak. Es miert azt
tartjak...

Masreszt kivancsi lennek statisztikakra a masik mondatoddal kapcsolatban:
hogy az emberek olyat is megvesznek, amire semmi szukseguk...
(Termeszetesen tudom, hogy ez igy van, csak erdemes lenne pontos adatokat
tudni - mert azert jelentos szamban nem vesznek meg az emberek mindent...)
BG
+ - a reklamok es az eletunk (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A reklamokrol valo eszmecserenkhez megfelelo alafestest
adhat a Napi Magyarorszag februar 10.-ei szamaban kozolt, a 
Nemzetkozi Reklamszovetseg foigazgatojaval keszitett riport
egy resze:

 Riporter: ..(Mi a velemenye arrol,) hogy nalunk az atlagember nehezen
viseli, ha fomusoridoben megszakitjak kedvenc sorozatat, legkevesbe
sem lelkesedik a mindent elaraszto hirdetesekert.
 - Nezze reklam nelkul gyakorlatilag televiziozas sem letezhetne, es 
ha a magyar kormany csak a magyaroknak kivan musorokat sugarozni, akkor a 
befektetok nem ide, hanem Ukrajnaba vagy mas orszagba viszik a penzuket - 
mondta Norman Vale foigazgato.

  Igy igaz. A televiziok, a radioallomasok nagy tobbsege, a sajto
nagyobb  resze meghatarozo modon fugg a hirdetesektol, annyira,
hogy egyenesen a hirdetesek miatt hoztak oket letre, lasd pl. a
kereskedelmi csatornakat. A fogyassz minel tobbet es ezert dolgozz
minel tobbet mokusguriga egyre kimeletlenebbul porog, egeszen addig, 
amig a mertektelen pazarlas miatt az energiakeszleteket, elsosorban az 
olajat mar annyira elpocsekoltuk, hogy a gepezet osszeomlik.
Korabban irtam arrol, hogy ez akar mar egy evtizeden belul is 
bekovetkezhet.
  Hogy mi koze van ehhez a kulturanak? Ami uzleti lehetoseg benne,
az csodalatos, gyonyoru kiallitasu konyvek, remek CD-k hatalmas
valasztekban, stb. Ahol ez a rendszer mar hosszabb ideje mukodik,
az USA-ban tapasztaltam, hogy elmeleti fizikus kollegaim kozul
jonehanyan mennyire gazdag eletet elnek, a szo jo ertelmeben. Nagyon
szeles az erdeklodesi koruk, Magyarorszagon allandoan a muzeumokat
jarta az egyik, kerdezte, hova menjen, Szentendrere eljutva kepeket
vett es igy tovabb. Az elit  duskalhat a kulturalis javakban,
a szegenyebbje is elvezheti ezeket, orakat ultem konyvesboltokban 
olvasgatva, es lattam, sokan voltak igy ott. Az elit ezen tagjai nem nagyon 
nezik a TV-t, csak reklammentes csatornakra kattintanak, a radioban az
alapitvany altal fenntartott Public Channelt hallgatjak, ami szinten
reklammentes. Szoval az amerikai elit tud elni es vedi magat attol, 
amit itt nalunk amerikai kulturmocsoknak neveznek egyesek.
  Viszont a fogyasztoi tarsadalomban, ahol  az elit ilyen szepen
el, a nagy tobbseget kitevo istenadta nep napjai ugy telnek,
mint ahogy annak idejen A szep uj vilagban Huxley megirta. Huxley
ugy gondolta, mindezt orvosi modszernek nevezett embertenyesztessel
es nemi sulykolassal lehet elerni, a gyakorlat viszont azt  mutatja, ez 
ragyogoan kivitelezheto csupan a reklamtechnika kovetkezetes, 
kisgyermekkortol kezdve torteno alkalmazasaval. Olyan embereket lehet 
eloallitani, akiket csak a fogyasztas erdekel,  a lelektani technikak
mindenben nagyon hatasosak,  hogyan szavazzanak, stb. Az egeszben 
csak az a jo, hogy az embereket igy ertelmes dolgokra is ra lehet venni, 
mint mossatok fogat, ne dohanyozzatok, stb.    
        Vegh Laszlo
+ - Re: *** HIX KULTURA *** #800 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> fontos), de azt hiszem, mindenki kiszurte a lenyeget. A reklam resze mindenna
pi
> 
> eletunknek, kitorolni onnan mar nem lehet. 
Engem azok a reklamok duhitenek, amelyek hulyenek neznek, meg azokat 
amiknek semmi ertelme, pld. akkor is hasznalnek wc papirt ha nem 
reklamoznak, es egy ido utan azert a "minoseg"-re is rajonnek. 2. en 
igazabol nem latok versenyhelyzetet. Pld. ha a Sole, Danon, Szegedtej, 
Zalkatej 
hajszalra ugyanolyan joghurtot kinal hajszalra ugyanannyiert akkor, azt 
veszem amelyik a kezembe kerul...Ha megse ugyanannyi lasd TESCO cuccok, 
hat elobb utobb kiderul, hogy melyen az atlag alatt van a minoseg is...'a 
minimum ugyanannyiert'-tal szemben 
lehet hogy hulyeseg, de mintha a nyugati tarsadalomban - az 'on sale'-kal 
tele tuzgelt boltok kozott viszont azt ereztem hogy "egy kicsit alabb, 
vagy kis plusz szolgaltatassal' elvet. Lehet hogy a nyugati 
tarsadalmakban elo emberek kevesbe becsaphatoak? 
> elet fele, aminek nem celja az esztelen fogyasztas.
Megmondom oszinten ha mar a reklam es erkolcs kozotti osszefuggest 
feszegetjuk... "a legjobb baratnom a szilvia papirtorlo"...a "mert 
en megerdemlem".... kiszolasok ijesztenek meg leginkabb. A reklam 
csinaljon barmit, csak az erkolcsi ertekrendbe ne piszkoljon bele, 
ismerje el magarol, hogy reklam, es ne gondolja magarol hogy guru..
magdi
+ - reklamok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Csatlakoznek a reklamokrol szolo beszelgeteshez, egy erdekes
tortenettel.
1967-ben a Csendes oceanon lezuhant egy amerikai turistakat szallito
gep. Pontosabban nem lezuhant, hanem kenyszerleszallast hajtott vegre.
Szerencsere senki sem serult meg, igy mind a 140 utas es kb.10 fonyi
szemelyzet tulelte a dolgot. A korallsziget ahova leszalltak,
hasonlitott a Kek lagunaban lathato szigethez, csak itt enyhebb volt az
homerseklet. A tropusi eghajlatnak megfelelo gyumolcsok es edesviz volt
a szigeten. Raadasul a turistak rendelkeztek horgasz es
vadaszeszkozokkel. A sors ironiajakent a rakterben kaliforniai kiserleti
novenyek is voltak, melyeket Japanba szallitottak. Egy hosszu vakacio
kezdodott hat, melyhez az edeni allapotok adva voltak...
Megis amikor 410 nappal kesobb veletlenul rajuk talaltak, mindossze a
szemelyzet es kb. tiz utas elte tul a vakaciot!!!

A kulonos ugyet kormanyzati szinten kezdtek el vizsgalni. Hiszen
mindenkit megdobbentett, hogy 140 elvileg eletkepes amerikaibol
(tobbnyire fiatalok voltak) husz ember elte tul.
A szigeten nem pusztitott jarvany es legyozhetetlen vadallatok sem
voltak. Az emberek egy resz ongyilkos lett, a tobbiek pedig egymast
gyilkoltak le. Az elso ongyilkosak olyan nok voltak akik nem voltak
hajlandoak egy esetleges szules nehezsegeit, fogamzasgatlo tablettaik
elfogytak. Nagy nehezseget okozott, hogy megszokjak a pipere cikkek
hianyat, volt olyan eset, hogy valaki azert olte meg a masikat, mert ugy
velte az lopott az arcvizebol!
Mindenkeppen megprobaltak elmenekulni a szigetrol ezert tutajokat
kezdtek kesziteni. Mar itt is komoly problemak merultek fel, egyesek
meggyanusitottak a tobbieket, hogy a titkos tartalek elelembol vagy a
tutajhoz keszulo deszkakbol loptak. Ez is tobb gyilkosaghoz vezetett. A
legdurvabb jelenet talan az lehetett, amikor az egyik eltavozasi
kiserlet sikertelensege utan, az elsullyedo tutajrol visszamenekuloket a
parton maradok vertek agyon.
A tulelok kozott 3 masodik vilaghaborus veteran volt, nehany vallasos
idos neni es csak par fiatal. Ezenkivul a repulogep szemelyzete elte
tul, ugyanis a kenyszerleszallasnal a kapitany olyan bravurt vitt
veghez, amivel kivivta a tobbiek tiszteletet. Ok vegig csoportkent
tudtak mukodni es mindannyian tuleltek. Sot a sors furcsasaganak
koszonhetoen az egyik legikisasszony meg szult is, mindketten
egeszsegesek voltak.
Elkezdtek tehat vizsgalni a furcsa esetet, pszichologusok, szociologusok
stb.,
Az hogy a kornyezet miatt lehetetlen lett volna elni elvetettek, hiszen
volt minden. Helyhiany sem volt, mert nagyobb torzsek is elnek kisebb
helyen.
Ami viszont nem volt az a civilizacio es a reklamok. Ez a korosztaly
volt az aki reklamokon nott fel. Minden evben megmondta neki a reklam,
most ezt csinald, most azt. Egyel sot mert az egeszseges, ne egyel mert
egeszsegtelen, stb.
Raadasul az amerikai reklamok, es ez egyre inkabb jellemzo kis hazankra,
embertipusokat kozolnek. Ha ilyen arcszeszt hasznalsz akkor ilyen vagy,
ha ilyen cigit szivsz ilyen vagy, stb.
Ezzel szepen kitermelnek egy csomo onalotlan, eletkeptelen egyedet, akik
ha szokatlan korulmenyek koze kerulnek par honap alatt allatokka valnak
es kiirtjak egymast.
Kepzeljuk el ha nem az edenbe zuhantak volna le, hanem a sarkvidekre,
akkor ez a kis kaland nem tartott volna egy hetnel tovabb.

u.i: az erdekes tortenetre lecsapott Hollywood is. Voltak az abszolut
jok, akik a gonosz ugynokokkel csataztak a balek utasokert. De hat mint
tudjuk "a valosaggal valo barmilyen parhuzam csak a veletlen muve"

Sziasztok Balage
+ - Re:reklamok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szilvia irta "A kerdoivrol atfogo statisztikat kellett
kesziteni es ertekelest. Az emberek igencsak elvannak szallva a reklamoktol.
Pl
. a megkerdezettek 65%-a spontan fel tudott sorolni legalabb 3
reklamszlogent, a
maradek szazalek pedig 5 perc gondolkodasi ido utan szinten. A kerdoivet
kitolt
ok_75_%-a néha vasarol reklamok alapjan, mig egyes embereknel a reklam
befolyasol
ja az adott termekbol vasarolt mennyiseget."

Az utolso sort nem egeszen ertem. Hogyan befolyasolja a reklam a vasarolt
mennyiseget az egyes embereknel - hat gumit vesz az autojara?, ketszer annyi
mosoport vasarol, mint amennyit hasznal?

Szilvia irta "Sorolhatnek meg egy csomo statisztikai adatot (ami inkabb
kozgazdasagilag
fontos), de azt hiszem, mindenki kiszurte a lenyeget. "

Engem erdekelnek a reszletek is. Johet akar maganlevelbe is.

Debreczeni Laszlo
+ - Reklam - Benetton (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Horvath Ferenc irta "Elmeletileg van egy tartalmi reklamkultura is, vagy
egy "reklamerkolcs" is, de ekorul az utobbi evekben itt nagy vitak
folytak. Nagyon sokak szerint pl. a Benetton reklamsorozata egyertelmuen
atlepte a reklamkultura minden hatarat (nem tudom, mennyire ismeritek,
de ha a Calgon-dalt is 1:1-ben vettek at, akkor lehet hogy a Benetton
plakatok is mentek MO-n)."

A Benetton strategia az egy eleg furcsa ugy. Olyan meghokkento dolgot csinal
a ceg ugyanis, amely a hagyomanyos reklam felol szerintem egyszeruen
ertelmezhetetlen.  A figyelemfelkeltesen tul ugyanis lemond a reklam osszes
kellekerol - Ha valaki nem tudja minek a reklamjai ezek a kepek (azaz mi is
valojaban a termek) az oriasplakatokrol ugyan nem tudja meg. A kepek ugyanis
olyan muveszi igennyel keszult fotografiak, amelyek meg atteteles modon sem
kothetoek ossze a ceg konkret termekeivel. De nincsenek eligazito
reklamszlogenek sem, meg halvany utalas szintjen sem buzditanak vasarlasra
(ami azert reklamnal eleg szokatlan), semmi nem zengi a ceg dicsoseget
(egyedul a United Colors of Benetton szojateka bukkan fel a plakatokon), egy
eletforma, erzes nagyszeruseget (melynek elvezetehez altalaban mar az is
eleg ha megveszed az adott ceg valamelyik termeket).
Nekem szimpatikus a Benetton sajatos megkozelitese, es kulonosen az, hogy
ezeken a plakatokon fontos  tarsadalmi problemakat (nehol erzekeny tabukat)
piszkalnak meg - legfobb temajuk a faji eloitelet. Teszik mindezt muveszi
igennyel keszult eros, hatasos kepek segitsegevel - melyeken tobbnyire a
latottak egyszeruesege legtobbszor zavarbaejto tobbertelmuseggel parosul
(egy-egy Benetton fotot oldalakon keresztul lehetne elemezni)
A Benetton utanzok uressege, olcso hatasvadasz megoldasai inkabb taszitanak.
Pl. A
Diesel - farmer - reklamjai tobbsegukben - nehany nagyon fontos kiveteltol
eltekintve - egesz egyszeruen olcso provokaciok, minden kulonosebb melyseg,
tartalom nelkul. (A pesti utcakon is megjeleno farmerben imadkozo apacak
kepenel - Diesel -, sokkal rafinaltabb, elgondolkodtatobb a Benetton
csokolozo pap-apaca parosa)

Debreczeni Laszlo

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS