1. |
Vegh Laszlonak (mind) |
27 sor |
(cikkei) |
2. |
Egy kicsit az oktatasrol (mind) |
189 sor |
(cikkei) |
3. |
Jehovak a jubilleumi VITA-ba (mind) |
9 sor |
(cikkei) |
4. |
Magyarazkodnom kell (mind) |
30 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Vegh Laszlonak (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Laszlo!
Csak roviden nehany gondolat:
Igazad van, nem Bohm az egyedul udvozito kvantumfizikus. Ha
ilyesmit lehetne kiolvasni az eddigi irasaimbol, ez a helyesbites.
Ja, es meg valami Bohm elmeleterol: lehetseges kiserletileg
kulonbseget tenni a koppenhagai es a bohm-i interpretacio kozott,
csak meg nem tartunk ott, hogy abban az idotartomanyban tudjuk
merni. Ha pontos nagysagrend erdekel, megnezem mit ir Bohm.
Arrol, hogy a tudomanyos modellek mennyire es miert hasonlitanak
a bibliai teremtestortenet szo szerinti ertelmezesehez, majd
kesobb bovebben. Kezd megfogalmazodni bennem valami errol es
a 'kozel a veg' evangeliumi mondatrol valami, de meg tisztaznam,
ulepitenem.
A differencialtsagban valo gyonyorkodes vezethet az integracio
elkezdesehez, sot, talan szukseges is hozza. Az Egy-bol a Ketto,
es a Harom altal ismet az Egy, magasabb fokon. Kesobb.
Ha valaki egy barlangban, egyedul nagy, megvilagosito gondolatra
jut, az is segiti a tobbieket, meg akkor is, ha nem tudja elmondani
nekik.
Udv
Attila
|
+ - | Egy kicsit az oktatasrol (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Egy ideig folyt a vita a FORUMON a teljesen modern oktatasi modszerekrol.
Kis adalek, a minap kaptunk egy tajekoztatot a New South Wales oktatasi
foakarmijetol, mint hivatalos kovetelmenylista a gyerekekkel szemben.
Kettevagni nem akarom, a FORUMra nem tudom bekuldeni a sorlimit miatt,
viszont azt hiszem, hogy mindenki, aki ott vitatkozott a temaban elo-
fizetoje a VITA-nak is. Gondolom, egy adag teny jol johet egy vitaban.
Igy aztan a Moderatorra bizom a dontest, hogy atengedesre erdemesnek
talaja-e a cikket a VITA-ra.
Aki nem tanult angolul, annak a BETUZES (spelling) furcsa lehet, de
az angolban gyakorlatilag barmely betu barhogy ejtheto, minden
logikus szabaly nelkul. Magyaran, minden szohoz kulon meg kell tanulni
az irott alakot. A dolog meg rosszabb, hogy ugyanazon betukombinacio
ejtheto maskepp, es viszont, ugyanaz a kiejtett szo irhato maskepp,
neha csak esettol vagy idotol fuggoen. A felnottek is gyakran hasznaljak
a szotarat szavak betuzesenek megkeresesere.
A gyerekek az eloiskolaba 5 es 6 eves kor kozott kerulnek, ha erettnek
talaltatnak. A lista MINDENT tartalmaz, ami tantervi kovetelmeny. Ezen
felul csak sport es hittan van.
A [] az en megjegyzesem, a () az eredetiben is szerepelt
Eloiskola
---------
BESZED ES ERTES:
- Masokkal csaladi dolgokrol beszelni tud
- Egyszeru utasitasokat vegrehajt
- Tisztan beszel
- Gyermekdalokba bekapcsolodik
OLVASAS
- Konyvekrol es kepekrol beszel
- Nyomtatasban felismeri a nevet
- Elvezi, ha konyveket felolvasnak neki
IRAS
- Mintakat rajzol amik irasnak neznek ki
- Megprobalja leirni a nevet
- Tudja fogni a ceruzat irashoz es rajzolashoz
SZAMTAN
- Tudja, hogy a szamok hasznalhatok megszamolasra
- Dolgok leirasara es csoportositasara a meretet tudja hasznalni
- Ismeri a helyhatarozok ellentetes parjait (fent-lent,...)
Elso szint (elso es masodik osztaly)
------------------------------------
BESZED ES ERTES
- Parbeszedben reszt vesz mas gyerekekkel
- Megprobal utasitasokat es iranymutatast adni
- Elmenyeirol beszel
OLVASAS
- Ismeros cegereket es jeleket megprobal elolvasni
- Kepeket vagy betuhangokat hasznal, hogy konyvekben szavakat elorejelezzen(?)
(use pictures or letter sounds to predict words in books)
- Torteneteket el tud ismetelni a sajat szavaival
- Beszelni tud arrol, hogy torteneteket mennyire elvez
IRAS
- Le tudja irni a nevet
- El tudja mondani, hogy mit akart leirni
- Sok betut le tud irni az ABC-bol
- Szovegszerkeszton nagymeretu betuket tud hasznalni hogy irasat megorokitse
NYELVTAN
- Felismeri es megnevezi az ABC betuit
- Felismeri a nagybetuket, a szokozt es a pontot
BETUZES
- Fali tablakat, jeleket es kis cedulakat hasznal, hogy szavak helyes
betuzeset megtalalja
- Nehany szot helyesen tud betuzni
SZAMTAN
- Szamolni tud [m.mint egy, ketto, harom ... ]
- Egyszeru modon megmeri targyak meretet [mint 'akkora mint en' ]
- Olyan szavakat hasznal, mint lapos, gorbe, es kerek.
Masodik szint (harmadik es negyedik osztaly)
> --------------------------------------------
BESZED ES ERTES
- Ismeros dologrol informaciot tud adni egy csoportnak
- Informaciot pontositasa erdekeben kerdeseket tesz fel
OLVASAS
- Onalloan kezd olvasni
- Egyszeru utasitasokat kovetni tud
IRAS
- Egyenesen ir, a legtobb betut jol irja le
- Sajat irasat fel tudja olvasni, a jelentest szoban pontositja
- Kis es nagybetuket is hasznal
NYELVTAN
- Nehany irasjelet hasznal, pl. idezojel
- Egyszeru kijelentesket leir, amikben a tortenesek helyes sorrendben vannak.
BETUZES
- Gyakori szavakat jol betuz
- Iras befejeztevel megmondja, hol nem volt biztos a betuzesben
SZAMTAN
- Egyjegyu szamokat osszead es kivon
- Ismeri a bankjegyek es penzermek ertekeit
- Beszedben targyak alakjat le tudja irni
- Nehany alakzat nevet tudja, mint kor, haromszog, kocka, kup, gomb
Harmadik szint (negyedik es otodik osztaly)
> -------------------------------------------
BESZED ES ERTES
- Erveket hoz fel masok meggyozesere
- Erdeklodik mas gyerekeknel es felnotteknel informacioszerzes celjabol
OLVASAS
- Szorakozasbol olvas egyszeru torteneteket, verseket es egyszeru utasitast
ado konyveket [pl. hogy hajtogassunk repulot, stb]
- Katalogust hasznal informacio visszakeresesere
- Referenciakat is hasznal, mint index, oldalszam, fejezetcim, stb
IRAS
- Beszamolot tud irni, amely a tema tobb aspektusarol tartalmaz informaciot
- Az irashoz tovabbi informaciot tud csatolni, tarsai es a tanar javaslata
szerint
- Hasznalja mar az edit/copy/cut/paste funkciokat a szovegszerkeszton
NYELVTAN
- Az iras kulonbozo reszeiben a megfelelo igeidot hasznalja
- Megprobalni varialni a mondatfuzest
BETUZES
- A legtobb betuzesi hibat felismeri
- Meg akkor is hasznal uj szavakat az irasban, ha nem biztos a betuzesukben
SZAMTAN
- Egeszeket egeszekkel szoroz es oszt, egeszen 10-ig [i.e. 4*3 mar tul sok]
- El tudja olvasni az idot es a datumot az oran, naptarban es ora/menetrendben
- Haromdimenzios targyakat keszit
- Kulonbozo modon tudja a tortreszt abrazolni, mint 3/4, 0.75, 75%
- Egesz szamokat es penzosszegeket osszead es kivon
- Ki tud mondani es le tud irni nagy szamokat, mint 24,567,800
Negyedik szint (otodik es hatodik osztaly)
> ------------------------------------------
BESZED ES ERTES
- Szilard nezopontjat ervelessel alatamaszva prezentalja egy csoportnak
- Masok nezopontjara es velemenyere odafigyel es pozitivan reagal
OLVASAS
- Erdeklodesbol vagy szorakozasbol novellakat olvas
- Ismeretlen temaban is kepes informaciot keresni enciklopediaban,
kezikonyvben, elektronikus bulletin board-on cimkereset hasznalva,
adatbazisban es CD-ROM-on
IRAS
- Jol strukturalt torteneteket ir
- Adatkozlo jelenteseket ir (information reports)
NYELVTAN
- Irasban a sorrendiseget tartja
- Bekezdeseket hasznal
- Osszekapcsolo mellekmondatokat hasznalfe, tobbfele formaban
- A leggyakoribb irasjeleket rendszeresen hasznalja
BETUZES
- A legtobb hibasan irt szot megtalalja sajat iromanyaban, es megprobalja
kijavitani
- Hatekonyan tudja hasznalni a szotarat
- Ha betuzni probal egy [ismeretlen] szot, minden kiejtett szotagot
prezental megoldasaban
SZAMTAN
- Tudja a szorzotablat (10*10-ig)
- Egesz szamokat es penzt osszead, kivon, oszt es szoroz, mint pl.
$42.85 osztva 4-gyel
- Hasabot, gulat, hengert es kupot tud rajzolni
- Meroeszkozzel megmer es keszit targyakat
- Olyan problemakat is megold, amikben tobb mint egy alapmuvelet szerepel
- Koordinatakat es egyszeru skalakat hasznalva terkepet olvas es keszit
- Hasznalja a szamologep memoriajat szamolassorozatokhoz, mint peldaul
(2.75*35)+(0.54*27)
(INNET KEZDODIK A KOZEPISKOLA)
|
+ - | Jehovak a jubilleumi VITA-ba (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Kolos!
Nos nekem nincsenek jehova ismeroseim, talan eppen ezert
van az, hogy ahany jehovaval talalkoztam- vagy inkabb
ahany leszolitott- mind meg akart teriteni.
De hat ilyenek vagyunk mi-hogy is mondta a multkor Fiser
A?-demonok, vagy manok, nem! lidercek :))
Home'r
|
+ - | Magyarazkodnom kell (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Attila!
A Vita#99-ben nemi megbantottsaggal irtad:
>En egy ideig a szerintem erdekes cikkekrol irtam a VITA-ba
>ismertetoket, ne'mi sajat velemennyel, de epp Vegh Laszlo [talan nem
>szandekolt] tamadasai miatt abbahagytam.
Sajnos, az empatia nem nagy erossegem. Eppen ezert nem e'reztem
meg, hogy amikor kis szineseidet es az azokhoz fuzott megjegyzeseidet
kommentaltam, ezt Te tamadasnak tekintheted. E'lvezettel olvastam
oket, annyira, hogy hozza is szologattam, pontositani, vagy esetleg
vitatni azt, amit a New Scientist irt, vagy amit Te fuztel hozza.
Tokeletlensegemben azt gondoltam, hogy ez kedves
lehet Neked, mert igy erzed, amit ideztel, irtal, visszhangra talal,
es szivesen veszed azt, hogy netan segitenek valaminek
a jobb megerteseben. Ugyhogy kerlek, kezd ujra a szinesek bekuldeset,
varom, gondolom mas is.
Ertheto modon megszeppenve gondolok arra, ha a mindenfele haborgas
nelkul irt, negativ erzelmektol garantaltan ment szovegeim elhallgatattak
valakit, akinek pedig erdeklodessel vartam es varom jelentkezeset, mikent
hatottak cikkeim, amelyeket bar harag nelkul, de nemi kritikai ellel
fogalmaztam meg. Az altalam keltett negativ erzelmeket es elhallgatasokat
szanom, banom, mar amennyire tehetek roluk. Amit pedig kaptam vagasokat
azert ne fajjon senki feje. Nem viselt meg, irok es irni szeretnek a
jovoben is. Nem neheztelek senkire, hogy lantom hurjait megtepte. Orulok,
ha foglalkoznak azzal, amit irtam, a kritikanak meginkabb.
Me'g az sem hallgattathatott el, ha azok nem talan, hanem nyilvanvalo modon
szandekosan tamadoak voltak, es pofa-be stilusban igazitottak el.
Mindenkinek minden jot kivan Laszlo
|
|