Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 118
Copyright (C) HIX
1998-05-22
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Filo rulez (mind)  93 sor     (cikkei)
2 politika (mind)  45 sor     (cikkei)

+ - Filo rulez (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szijjasztok,

Jok ezek a kerdesek, legalabb tisztazhatjuk, hogy ki mit ert alattuk. Ime
az en ertelmezesem:

>Lenne nehany kerdesem:
> - Mi a hit?
A hit annak belso elmenyszeru megtapasztalasa, hogy van rajtunk kivul egy
olyan letezes, ami igazsagosabb (vagy jobb, teljesebb...) a jelenleginel.
Szerintem a vallasok valtozatossaganak ellenere is ez az alapja a vallasoknak.

> - Mi a bizonyossag?
Az ember ketfelekeppen jut el bizonyossaghoz. 1. Logikai
kovetkeztetesekkel, ervelessel, 2. a hit belso bizonyossaga altal.

> - Mi a ketto kapcsolata?
A ket dolog tobbe-kevesbe kizarja egymast, hiszen a hit bizonyossaga nem
erheto el logikai kovetkeztetesekkel (meg ha voltak olyanok, akik ezzel
probalkoztak, pl. Szt. Agoston). De a logikai kovetkeztetesek sohasem
kerulnek olyan kozel az emberhez, mint a belso megtapasztalas. Az ember
szenvedesenek szerintem eppen ez az alapja. ti. az, hogy a bizonyossag nem
no, hiaba no a tudasunk (ami szkepszishez vezet, viszont teljes
szkepticizmusban nem lehet elni). A vallas potolja azt, amit a tudas nem
adhat meg: a bizonyossagot.

> - Mennyire hit csupan a bizonyossag?
A kerdes jo, a platoni objektiv idealizmustol Barkley szolipszizmusaig
minden elofordul a filozofia tortenetben. Szerintem bizonyossag objektiv
ertelemben nincsen, mindenki maganak probal koordinata-rendszereket
talalni. (ajjaj, ez sulyos allitas, meg meggondolom)

> - Letezik-e objektiv valosag?
Szinten sok mindenkit lehetne itt emliteni, aki beleszolt ebbe a temaba, en
Kant episztemologiajat szimpatikusnak tartom: Vannak a magukbanvalo dolgok
(Ding-an-sich), ezeket az elme nem mint magukbanvalo dolgokat, hanem mint
jelensegeket eszlel. A mar bennunk levo fogalmak alakitjak az eszleletet,
nem pedig forditva: a targyak a fogalmakat. Tulajdonkeppen ez az angolszasz
empirizmus es a kartezianus racionalizmus szintetizalasa. A magukbanvalo
dolgok az objektiv valosag, de azokat kozvetlenul nem ismerhetjuk meg, csak
a fogalmainkon keresztul.

> - Ha letezik objektiv valosag, hogyan tudjuk eldonteni,
>hogy gondolataink az objektiv valosagot tukrozik-e,
>vagy pedig a mi belso modellunket a Vilagrol,
mely teljesen fuggetlen is lehet az objektiv valosagtol?
Ahogy az elobb is irtam, szerintem az ember letrehozza sajat vilagat, es
nem az objektiv valosagot kepezi le. (Azaz azt kepezi le a sajat
tapasztalatai, diszpozicioi, fogalmai alapjan, de ez nincsen mindig
osszhangban a vilaggal)

> - Letezik-e a Vilag?
Cogito ergo sum. Ez eleg eros ervnek tunik, egyelore nem is tudom, hogy hol
lehetne megtamadni. Ez ugyan nem feltetelezi a vilag letezeset, de az
enyemet igen.

> - Bebizonyithato-e a Vilag letezese?
Ha mi nem is, de az, ami elkepzel, almodik, stb. minket, annak leteznie kell.

> - Letezunk-e mi?
Divat volt ilyen kerdeseket foltenni regen, szerintem ezeket el kene
felejteni. Legyunk mar vegre biztosak abban, hogy vagyunk! Mindent meg
lehet kerdojelezni, ezt szerintem nem kene. Erdekes ez a kerdes
moralfilozofiai szempontbol, hiszen ha nem is letezem, akkor miert kaparunk
itt ezen a foldon (ami nincs is)?

> - Bebizonyithato-e letezesunk?
Emberi eszkozokkel nem bizonyithato, hiszen a bizonyitast sem mi hozzuk
letre, hanem valak(m)i almodja. Mas kerdes, hogy ha a bizonyitas valoban
bizonyitja a letezesunket, akkor maganak a bizonyitasnak is leteznie kell,
ami viszont egy objektiv "bizonyitas-letezot" feltetelez, ami rank
vonatkozik, tehat nekunk is letezni kell.

> - Mi a racionalis gondolkodas?
Mast jelent a filozofiaban es mast jelent a mindennapokban. (Erdekes modon
szerintem a ketto ellent is mond egymasnak) A filozofiaban a Descartesi
iranyzatot jelolik ezzel a szoval, a mindennapokban pedig azt, hogy az
ember a tapasztalataibol _logikailag_ kovetkezo dolgot tesz vagy nemtesz,
szoval hogy probalja az irracionalis dolgokat kizarni a gondolkodasabol.

> - Mennyire racionalis a racionalis gondolkodas, ha az alapok, amelyeket
>feltetelezunk, nem reszei az objektiv valosagnak?
A kartezianus racionalizmus nem nelkulozi az objektiv alapot, hiszen eppen
ez az alaptetele, hogy az emberben vannak elore "beegetett" fogalmak. ilyen
pl. Isten,  josag, stb. Ha viszont empirizmust ertunk a racionalis
gondolkodason, akkor el kell, hogy vessuk, hogy az esz ilyen elore
beegetett fogalmakkal dolgozzon. Az empiristak azt mondjak, hogy az agy
kezdetben tabula rasa, a tapasztalat tolti fel. Viszont ez oda vezet, hogy
szamunkra az a vilag, amit tapasztalunk. Es mivel minden ember mast
tapasztal elete soran, mindenki vilaga mas es mas, ergo vagy nincs is
objektiv vilag, vagy nem ismerheto meg.


Tamas
+ - politika (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

magdi:
>szamomra a szinvonalat az jelenti, hogy tudok e elore jutni a mar meglevo
>kerdeseimben es keletkeznek-e ujabb kerdeseim, ehhez kepest a kovetkezo
>kerdesek lenyegesen ertelmesebbek.
Mar en is gondolkodtam, hogy mi lehet szamomra a szinvonal jelentese, 
tartalma, fogalma * nyelveszeti megfontolasok nelkul *, de Magdi, azt 
hiszem, ra talalt a lenyegere, ami az en felfogasomat, gondolkodasmodomat 
illeti.

>>Lenne nehany kerdesem:
>> - Mi a hit?
>azt akartam irni, hogy bizonyossag hianya..nem nem vagyok benne  biztos 
hogy tenyleg igy gondolom-e
Sajnos nem tudok ket kulonbozo levelet egybefuzni, ezert csak ezekhez 
a kerdesekhez szolnek hozza, de a tobbi kerdes is megfogott.
A hit nem mas - nekem - mint fogodzo, iranymutato, remenytado, 
eletmegkonnyito, bar ezek nem igazan filozofiai kategoriak azt 
hiszem ;:).
>> - Mi a bizonyossag?
>erre is irhatnam, hogy 2x2=4 de hat nem tudom ez Abszolutum e vagy csak
>ember alkotta abszolutum, hogy legyen mihez viszonyitani..
>remelem erre meg visszaterunk
A bizonyossag szemelyes, szubjektiv megtapasztalas, amit nem csak 
erzekszerveimmel fogok fel, hanem at is elem. Ugyanakkor a viszonyitasban 
is segit, amennyiben kozos. Egy folyamat eredmenye, melynek soran a
meggyozodes (hit?) kialakulasat segiti elo. A megtapasztalas 
szubjektivitasa szubjektiv szurokon keresztul szubjektivva valik,igy 
a kiindulo szubjektivitasnal is szubjektivebb lesz.

Tamas:

>ui.: mit szoltok az Orban/Horn fejlemenyekhez? Vagy csinaljunk egy
>POLITOLOGIA csatornat ezeknek a dolgoknak?
En nagyon vartam a vitat, hogy segitsen eldonteni a kerdes(eme)t. Nekem 
tetszett, mert olyan dolgokrol beszelgettek, ami engem - es felteszem 
jonehany embert - erdekelt es nem ragaszkodtak a * krealt * kerdesekhez, 
amelyek engem felhaboritottak, barmennyire is ugymond hozzaertok 
allitottak ossze oket. Szerintem sok folosleges volt koztuk es nem a 
gyakorlati eletre, megoldasokra, egyaltalan a jovore vonatkoztak, az 
elkovetkezendore utaltak, hanem a multon ragodtak.
Szerintem bele fer a filozofiaba a politologia, bar en nem ezt adnam 
cimnek, mert annal gyarkorlatiasabb vagyok, hogy elvont dolgokat, 
feszegessek a politika teruleterol.

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS