Kedves Mindenki!
(Bocsanat, hogy angolul irtam a cimet,de a magyar
megfelelok--szovegkornyezet hijan-- onmagukban nem fejezne'k ki olyan jol
a temakort.)
Az USA -ban jovore rendeznek egy konferenciat a vilagban
jelenlevo faji es nemzetisegi eloiteletekrol, gyuloletrol. Ehhez
keresnek olyan szakertoket, akik jaratosak a boszniai, csecsenfoldi es
egyeb,a kelet-europai ill. attol nem messze levo tersegek etnikai
gyokeru ellenteteit illetoen, es azokrol megbizhato (= nem sza'zadkezbol
szarmazo) felvilagositast tudnak adni. Ha valaki tud ilyen embereket
javasolni, kerem, maganlevelben irja meg nekem.
Koszonom.
Baranyi Arpad
|
Kedves Laszlo!
A VITA 195. szamaban nekem irott leveledre szeretnek nehany gondolattal
reagalni.
" Mivel a piaci szemlelet egyre meghatarozobba valik, ez egyuttjar
azzal, hogy azok a szferak, amelyek ertekei nem valthatok
rogvest apropenzre, hatterbe szorulnak. Nemcsak a tudomany. A hosszabb
tavon jelentkezo, bizonytalan kimenetelu ugyeket a piac nem dijazza. Nem
lathato be, mi lesz az adott tevekenyseg eredmenye, lesz-e belole
egyaltalan valami. Ugyhogy a tudomany egyre kevesbe fontos, lassan a hobbi
szintjere sullyedhet. "
Magyarorszagon (sajnos!!), es nehany mas rovidlato tarsadalomban igen.
Ellenpeldakent alljon itt egy statisztika a budapesti nagykovetsegen oszto-
gatott 'KOREA' c. kiadvanybol. (Tudom: ondicsero jellegu)
A kutatasra forditott osszegek (millio $) :
EV 1963 1970 1980 1988
Kormany 9.2 31.0 325 595
Magan 0.3 9.5 155 2758
A GNP-hez viszonyitott arany e kozben - az utobbi szeduletes emelkedese
ellenere - 0.24%-rol 1.90%-ra nott.
Ahol fejlodni akarnak, ott maskepp gondolkodnak!
"Az igenyes, mondhatni egyetemi ismereteket kozlo, ... tankonyvek"...
Az egyik legnagyobb baj a tankonyvekkel a rossz ertelemben vett 'igenyesseg'.
Egy fizika tankonyvet nem ugy irnak meg, hogy a tizeneves diak abbol megis-
merje, megertse es megszeresse a fizikat, hanem ugy, hogy a fogalmazasok
precizsegebe a TOBBI FIZIKUS ne tudjon belekotni. Kemia - ha lehet - meg
rosszabb.
"Egyes diakok tisztan gondolkodva nagyon sokat tudnak."
A nezetkulonbseg koztunk e teren csak abban van, hogy szerintem ezek az
'egyes diakok' nagyon sokan vannak. Nem lehet megcsinalni a multkor felve-
tett KOMAL statisztikat, mert a 30-as evekben nem volt pontverseny, tehat
nincs elfogadhato osszehasonlitasi alap. Viszont a KOMAL 1994/7. szama is-
merteti a nemzetkozi 'Kenguru' versenyt, amelyen 8575 magyar kozepiskolas
vett reszt! Barmely mas korban elkepzelhetetlen lett volna osszeszedni
8575 matematikat ilyen szinten tudo kozepiskolast Magyarorszagon!
(Meg ha a verseny kerdesei vegyes szinvonaluak is)
Nem idezem, de teljesen egyetertek azzal, hogy nagyon meg kell valogatni,
hova adjuk gyermekeinket iskolaba. De ez nem magyar specialitas. Egy ige-
nyes angol - vagy meg inkabb amerikai(!) - szulonek ugyanugy valogatni
kell, mert a legkozelebbi iskola ott sem biztos, hogy jo. Koreai kollegam
mondta, hogy szivesen koltozne mashova, nagyobb lakasba, de nem teszi,
mert - latszolag ellentmondasban az elozo mondattal - a kozeli iskola na-
gyon jo, es ez fontosabb neki es a gyermekenek. Tobbek kozott eppen erre
gondoltam, amikor a szulok felelossegerol irtam.
"A tanarok altalanos kepzettsegenek gyengebb szinvonalaval ..."
Igen. De en ezt is kicsit maskepp latom. Valoban, Amerikaban a szobam
mellett levo laborban tartottak tanarok nyari tovabbkepzeset, amit az
iskolajuk fizetett nekik. Es elvarta, hogy tanuljanak. Ezzel szemben
Magyarorszagon kb. az a szemlelet, hogy terheljuk a tanarokat, amennyire
csak lehet, ne fizessunk annyit, hogy a betevo falaton tul jusson neki
onkepzesre is (penze, ideje, energiaja). Aztan, ha kifacsartuk, es mar
nem eleg 'jo tanar', akkor dobjuk oda bunbaknak a kozvelemeny szamara!
Ez a strategia bevalt. Az elmult evtizedekben a tanarok sajat ellehetet-
lenedesuk aran tartottak fenn az oktatasi rendszert az allam (mindegy,
hogy milyen intezmenye) helyett. Es ma ok a bunbakok! Es ebbol a szem-
pontbol mindegy, hogy a partallamrol, vagy barmelyik utana kovetkezo
kormanyrol van szo, egyforman csinalt(j)ak.
"Ezert az atlagos magyar diak egyre kevesebbet tud ... "
Ezt nem irom ala. Minden negativum ellenere a hozzank felvetelizok szin-
vonala lassan, de egyenletesen emelkedett egeszen a rendszervaltasig.
Azota - tobb okbol - a matematika/fizika felkeszultsegben, es ami meg
fontosabb, a tanulas es a valasztott szakma iranti elkotelezettsegben
jelentos visszaeses allt be. Ugyanakkor viszont ugrasszeru a javulas az
idegen nyelvek tudasaban (meg ha nem is 'eleg jo' a szinvonal) es a sza-
mitastechnikai ismeretekben.
"Nagyon remelem, hogy a szabadabb verseny megpezsditi a tanarkepzest
es az iskolakat is."
Mar meg is tette. Lakotelepi altalanos iskolaban tanito ismerosom mondta,
hogy verseny van a tanuloert. Marmint hogy a szulok ne vigyek el toluk
masik 'jobb' iskolaba. Es ezert nekik lehetosegeket kell nyujtani. Nyelv-
oktatasban, zeneben, testnevelesben, szakkorokben, jo legkorben, jo banas-
modban, mindenben, amit a konkurrencia iger. Kulonben elviszik a gyereket,
viszi magaval a tamogatast, ellehetetlenul az iskola. Tudom, nem altalanos
jelenseg, de - legalabbis a varos szelere epitett nagy iskolaban - megvan.
Udvozlettel
Jedlovszky Pal
|