Kedves Agoston!
Koszonom a tanacsaidat!
Nehany dologra reagalok, es ha ez ellent is mond Neked, azt nem vitakeppen
teszem.
>Mar csak az archivalas miatt is anakronizmus a kazettasmagno emlitese.
Digitalis szemmel nezve igen, de azert a magam gyakorlataban meg mindig
ugy
tunik, hogy legalabb annyira biztonsagos archivalasi forma, mint a mostani
digitalis lehetosegek. Nem veletlen, hogy masodik hozzaszolasodban eppen
errol kerdeztel, es kiderult, hogy a digitalis archivalassal meg mindig
ugy
vagyunk, hogy felunk tole, "egyetlen rossz mozdulat" es olvashatatlanna
valik a merevlemez vagy a megirt CD/DVD.
A szalagos felveteleinknel meg azt latjuk, hogy 5-10 evig egeszen
biztonsagosan tarolhato, sot az en 20 eves felveteleimnel sem biztos, hogy
erzekelek romlast. Es akkor meg nem emlitettem Apam hatvanasevekbeli
felveteleit... amiket jo lenne elovenni vegre! :)
Baratom eseteben, akinek ugyan van szamitogepe, de lelkileg is egy "analog"
tipusu ember, (csak, hogy erzekeltessem: kepes volt fel eve felszamolni
az
internetkapcsolatat :) ketsegtelen, hogy kezenfekvobb a kazettas deck
hasznalata. Es lebeszelni sem akarom errol, mert tul az anyagiakon, mire
"aktualissa" valna a kazettak digitalizalasa, ki tudja ki fog emlekezni
az
mp3 formatumra... Az analog anyagok digitalizalasanal pedig szamomra az
"letkerdes" szintu, hogy az atultetett anyag (bar ez nem lehetseges) de
vesztesegmentes legyen! Annak nem sok ertelmet latom, amit korabban muveltem
a fotoim digitalizalasa teren: olyan minosegben szkenneltem, amit mai
szemmel mar gyengenek neveznek, es ha jot akarok, akkor ujra a negativokhoz
kell nyulnom. Ebben az esetben, a korabbi archivalasi szandek csupan
pillanatnyi elonyoket nyujto felesleges idotoltes volt. Persze a hasonlat
suta, mert a hanganyagok digitalizalasa technikai ertelemben sokkal elorebb
tart, mint a kepeke.
>Lehetoleg legyen rajta MP3-as tomoritesu mikrofonfelveteli lehetoseg ![...]
> MP3-as tomorites eseten pedig beszedre
>a 64KB/S beallitast ajanlom mono uzemmodra.
Lehet, hogy kicsit mas a nezopontunk, szamomra a beszed ugyanolyan
"hangelmeny" mint barmilyen zene. Vagyis ha a csaladi emlekezet szamara
beszelgetest keszitek a felmenokkel, akkor szamomra az nagyon-nagyon fontos,
hogy a technikai lehetosegek adta kereten belul egy, a jelenlet elmenyet
nyujto hangfelvetel keszuljon. Ha tehat eloveszem es meghallgatom (mindig
csak este es sotetben) a 13 evvel ezelott, azota elhunyt nagymamammal
keszitett hangfelveteleket, akkor letrejon ez a "live" hangulat.
(szamomra egyebkent eppen a jovo ev feladatai kozott szerepel ezeknek az
anyagoknak a digitalizalasa, ha uj szamitogepet vasarolok, akkor hangsulyt
fektetek majd a megfelelo hangkartyara)
Emberi beszed archivalasa eseten egyebkent van meg egy nagyon fontos, es
nem
elhanyagolando modszer is: leirni es kinyomtatni az elhangzottakat. Eleg
maceras es mar nem HANG tema, de a _tenyek_ rogzitesenek megiscsak a
legbiztonsagosabb modja.
A fentiek tukreben talan ertheto, hogy a mostani mutyur diktafonokkal mi
is
a bajom.
Tavaly, hosszas hezitalas utan vettem egy jonak itelt iAudio G2-es
mp3jatszot-felvevot, ami kezeli a wav fajlokat is (50ezer korul). Akkor
ez
utobbi nagyon fontos volt szamomra, aztan a gyakorlatban rajottem, hogy
az
elektronikaja mar eleve olyan minosegi korlatokkal rendelkezik, hogy
egyszeruen nincs hallhato kulonbseg wav vagy egy jobbfajta mp3 kozott.
Ezert
is linkeltem legutobb az Edirol R1-et, ami talan mar igenyes cucc, de persze
olyan targyfeleseg, amely naprol-napra veszti erteket.
>A magam reszerol mindenkinek ajanlom a csaladi riportkeszitest !!!
Csak egyeterteni tudok, akinek van hozza fule, meghallja milyen fontos
is
ez! :)
Merevlemez ugyben csak annyit teszek hozza, hogy talan tobbet birnak ezek
a
cuccok, mint ami remhirkent gyakran terjed roluk. Bar ki kellene probalnom,
de 2-3 evvel ezelott meg gond nelkul beindult 10 evvel ezelotti, elso
szamitogepem, amit eltettem "emlekbe". Ugyanilyen idosek az elso irt CD-im
is, es sajat lemezeimmel meg soha nem jartam ugy, hogy olvashatatlanna
valtak volna. (ahogyan a 20-25 eves gyari CD-immel sem)
Udv:
z e s a
|