Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TUDOMANY 3658
Copyright (C) HIX
2008-02-02
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 maglev (mind)  36 sor     (cikkei)
2 Re: *** HIX TUDOMANY *** #3657 (mind)  40 sor     (cikkei)
3 re: maglev maskeppen (mind)  148 sor     (cikkei)

+ - maglev (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!


Miki, irod:

: Lásd repülőgép. Ott is lehet tűz. Nem lehet 100%-ra menni.

Igen. De a vezerles emiatt negyszeresen redundans.

: Olyat mondtam volna, hogy ne legyen rajta fék?

Hogyan ertelmezzem azt, hogy "az egyik allomason meglokom, a masikon meg
elkapom"? ;-)

: >A permanens magneses gerjesztesu szinkron-
: > generatorok valahol 5kW korul vegzodnek,
: Jó, ez a hajtás, de én a súlya megtartására gondolok.

Es oda szerinted mekkora teljesitmeny kell? (Pl. leesik 1mm-t es vissza
kell tornaszni 10sec alatt parszaz tonnat.)

: Marky, persze, hogy figyelembe veszem, ez a legelső szempont
: ami számít. És az energia pénz, az idő pénz, a kényelem pénz...

Igen. A maglev ezert van halalra itelve kozgazdasagilag. Kulon palya kell
neki, amin csak o mehet, ehhez uj telket kell venni, teljesen uj
nyomvonalat kell tervezni, stb. Ennel joval olcsobb a meglevo vasuti
palyakat korszerusiteni es "hagyomanyos" vasuti technikat alkalmazni (nem
kell a szervizszemelyzetet valami nagyon ujra betanitani sem). Miutan ma
Berlin-Munchen vonalon oda-vissza kb. 100 eurobol meg lehet uszni a dolgot
egy fapados jarattal (ha idoben foglalsz), a maglev az eletben nem fog
megterulni. :-(


Udv,
marky
+ - Re: *** HIX TUDOMANY *** #3657 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi!

> A csőpostát ne keverjük ide, az teljesen más, azt a légnyomás
> hajtja. (Amerikában láttam olyan bankoknál ahol kis sem kell
> szállni a kocsiból. Pénz kapszulába be, onnan ki.)

Ilyen csőposta működik több nagy áruházban is, például a szegedi 
Tescoban is. Minden pénztárnál van egy végpont, és csőpostával küldik be 
  folyamatosan a pénzt a pénztárakból, illetve viszafele kapnak aprót ha 
kell.

Csőpostával ment Grabowsky is a Macskafogóban... :)

Ha már csővasút, az nem jó ötlet, hogy hajtásra a levegőt használjuk, de 
úgy, hogy elől beszívjuk, hátul meg kifújjuk. Hasonlóan mint egy 
sugárhajtómű. Zárt csőben ez gondolom hatékonyabb lehet mint szabadban 
egy síma propeller...

Az én fantáziámban egyébként nem is a meghajtás az ami forradalmi lenne, 
hanem ha kiváltanánk az autókat. Ez valahogy úgy képzelem, hogy a csövel 
vagy akármivel behálóznánk a várost ugyanúgy, mint ma a busz, troli, 
villamos stb. járatokkal. Úgyanúgy lennének megállók meg minden. A nagy 
különbség viszont az lenne, hogy nem nagy böhöm 50 személyes járművek 
mennének, hanem kicsi 1-2 személyes kabinok. A megállóban beütöd hogy 
hova akarsz menni, és hamarosan jön egy kabin. Beszálsz, és kirak a 
célállomáson. Az hogy közben merre megy, az ő dolga. Meg lehetne úgy is 
csinálni, hogy a kabinok maguk buták, és a csomópontok irányítgatják 
mindig a megfelelő irányba (mint IP kapcsolatban a switchek), de lehetne 
úgy is, hogy okosak a kabinok, és maguk állítgatják a váltókat.
Rengeteg előnye lenne egy ilyen megoldásnak, nem is értem miért nem 
fejlesztik. Anno vagy 10 éve még a Deltában láttam egy kisfilmet, ahol 
a 
német vasút kisérleti telepén önjáró vagonok szaladgáltak, és saját 
maguknak állítgatták a váltót. Sőt képesek voltak összekapcsolódni is, 
és egy szakaszon együtt menni. Nem értem, miért nem fejlesztették 
tovább. Ehelyett most iszonyat pénzeket ölnek abba, hogy az autókba 
robotkormányt tegyenek. Pedig kötöttpályán mindezek ezerszer 
hatékonyabban és jóval egyszerűbben megoldhatók.

Laja
+ - re: maglev maskeppen (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

angol, angolul, hogy atmenjen :-))))))

 >Marky, téged kötnek az ismereteid,
 >engem viszont enged a fantáziám. :)

 Sajna engem is kotnek az ismereteim :-(((.

 >> Csovet bezarni, levegőt kiszivattyuzni,
 >Szerintem ez az egyetlen, ami időbe telhetne,
 >de csak pár m3-ről van szó, és itt is lehet puffert alkalmazni.

 Puffer alkalmazasahoz számolj utána, nekem sok időmbe telt
 megmagyarázni egy kolleganak, hogy nem megy a dolog, illetve nem
 eri meg.

 >> A kiszivattyuzott resz legnyomasat precizen beallitani
 >Miért kellene pontosan. Na és ha mégis? A légnyomásnak
 >nincs lendülete, nem tud túllendülni, nem nehéz szabályozni.

 A legnyomas beallitasarol csak annyit, hogy szigoruan az indulasi zona
 nyomasa kisebb kell legyen, mint a hosszu csoe, nagysagrenddel, mivel 
a
 vakuum mar csak olyan, hogy ha 1 nagysagrenddel nagyobb nyomasu
 zonat osszekotsz egy nala kisebb nyomasu zonaval, pontosan 10x akkora
 terfogatnak a nyomasat tudja megemelni.

 Pl ra: adott egy 1L-es edeny, amiben a nyomas 0.5 bar. Ha osszekotod egy
 10l-es edennyel, amiben a nyomas 0.05 bar, akkor az egesz rendszered
 eredo nyomasa
 0.0909 bar lesz, azaz szinte 2x ese az eredetinek.

 A szivattyuzasnal amugy meg vannak erdekes dolgok, pl a vizgoz kerdese
 ami vakuumtechnikaban elegge zavaro dolog, es nem elhanyagolhato az sem, 
hogy
 a csovet, amiben a vonat szaguld, hogy tomited le, ahhoz, hogy a befolyo 
gaz 
ne
 emelje meg a nyomast, valamit egeszen pontosan mibol is lenne a cso? Mert 
nem
 mindegy, hogy mennyi gaz szabadul fel a cso falabol. Hosszu mese a vakuum,
 higyjetek el sokmindenre oda kellene figyelni.


 >> Tuz a vonaton es mondjuk nincsen kedvuk
 >> meg 20 percet menniuk a kovetkezo allomasig.
 >Lásd repülőgép. Ott is lehet tűz. Nem lehet 100%-ra menni.

 Tuz eseten lehetne oxigent adni mindenkinek maszkon, es szepen
 lecserelni a vonat atmoszferajat pl nitrogenre, az ajtok kinyitasaval,
 valamint palackozott nitrogen beeresztesevel. Nincs oxigen, ergo nincs
 tuz.

 >> Tuz az allomason es nem lehet beallni. Aum-szekta gaztamadasa.
 >> te folulnel egy 500km/h-val kozlekedo jarmure,
 >> amin nincsen sem uzemi fek, sem veszfek?
 >Ennyi erővel a hagyományos metrón sem szabad utazni.
 >Olyat mondtam volna, hogy ne legyen rajta fék?
 >Vészhelyzet esetére lehet rajta motor is, fék is,
 >a csőbe levegő is engedhető 5mp alatt (több szelepen át).
 >Metróra is szoktam szállni.

 Meg kell lepjelek, hogy nem. Gondold vegig (esetleg szamolj utana),
 hogy mekkora nyilason kell beereszteni a levegot, hogy felteljen a
 cso, es szamolj
 utana, hogy ennek a csonek minden negyzetmeterere mekkora ero hat.
 Ha megvalaszolod a fennebb feltett kerdest, hogy mibol keszuljon a cso, 
esetleg
 kerul egy epulettervezo is a listan (statikat tervezo, nem
 architekturas ;-) ) o majd
 megmondja, hogy mekkora falvastagsag kellene. Meg fogsz lepodni.
 ( a vakuumkamra, amin dolgozok, mindossze 75 litres, igy kicsi a
felulete, megis
 10mm-es rozsdamentes acelbol kellett osszehozni, mert ha nem beszakadna 
a 
fala.
 Kor keresztmetszetnel lehet vekonyitani a falat, de nem jelentosen).

 >>A permanens magneses gerjesztesu szinkron-
 >> generatorok valahol 5kW korul vegzodnek,
 >Jó, ez a hajtás, de én a súlya megtartására gondolok.

 >> folotte szupravezeto magnessel lebeg.
 >Azt meg hűteni kell. :-(

 Sajna a tudomany mai allasa szerint igy van.


 >>Nem vagyok rola meggyozodve, hogy vakuum helyett 0,2bar nyomas
 >>eloallitasa mondjuk 300km/h alatt is energiatakarekosabb
 >>az 1 bar legellenallasahoz kepest.
 >Mindenesetre minden egyértelműen számítható, a költségek is..

 Hat nem az, garantalom. Es minel közelebb mesz a 0 nyomáshoz annal
koltsegesebb.
 csak annyit errol, hogy 5l elovakuumszivattyu olaj, ami 2 db egyenkent
 percenkent
 75L/min szivattyuzasi kapacitasu szivattyuhoz kell, kb csekely 110000ft.
 Megjegyzem, hogy ezek a szivattyuk vizgozt nem szivhatnak,
 mert ha viz kerul az olajba, akkor a szivattyu tonkremegy. Ja, es amit
 a meteorologusok
 szaraz levegonek mondanak, amikor szivattyuzni kell, akkor lucsogonak
 tunik, annyi viz
 van benne. :-)

 >> 3,5...7km-es gyorsito ill. lassito szakaszokra van szukseg.
 >>mivel akarod meglokni/elkapni a vonatot ekkora szakaszon?
 >Ez jó ellenérv, tetszik. Na erre tényleg nem gondoltam.
 >Mondjuk 2,8m/s2-tel 500km/h-hoz tényleg 3,5km kell.
 >Ezen még gondolkodom. :)  g-ből mennyit bírunk ki? :)
 >Az űrhajósok fekszenek induláskor, ugye? :)
 >Egy vidámparkban a gyorsulás élményéért külön pénzt kérnek...

 Kivancsi vagyok, hogy Rozsi nenje Bivalykeresztesrol mit szol, ha 3-4g-vel
 indul a vonat? ;-)

 >>Az infrastruktura megepitese is CO2-be kerul,
 >Ez is igaz, de ezt is elmondhatjuk mindenre.
 >Dakarra, forma1-re, légibemutatóra, Marsra utazáshoz,
 >bezzeg van pénz meg felesleges CO2 kvóta.
 >A csővasút építése sem szennyez jobban ezeknél.

 Elso tippkent annyi villanyenergia kellene hozza,
 hogy mindket vegen kell eromuvet epiteni. :-)
 ( nem szamoltam ki, csak elso tipp)

 >A csőpostát ne keverjük ide, az teljesen más, azt a légnyomás
 >hajtja. (Amerikában láttam olyan bankoknál ahol kis sem kell
 >szállni a kocsiból. Pénz kapszulába be, onnan ki.)

 Na itt van igazan a kutya elasva, aki keszitett mar egy olyan tartalyt,
 ami elbir 1-2bar nyomást, meg van gyozodve rola, hogy tud vakuumkamrat
 is csinálni, mert a kulonbseg ott is csak 1 bar.  Csakhogy igy ez nem 
igaz, 
az
 a folyas, ami a tulnyomasos tartaly nyomasat szinte nem csokkenti, az
 vakuumba bejutva nagymerteku nyomasemelkedest hoz letre. Szamoljatok
 utana, ha nem meggyozo, egyetlen dolgot kell tudni hozza. p*V=all. (elso
 kozelitesben)

 >Az más kérdés, hogy nem biztos, hogy okos dolog a világ
 >távoli pontjait órás közelségbe hozni egymással,
 >pl járványok miatt, de úgy egyébként sem.

 Addig meg be kell adjunk 1-2 szabadalmat, miutan kidolgoztuk a
 reszleteket, nem? ;-)

 Laci,
 a vakuumos

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS