Sziasztok!
Mint azt mar irtatok, egy mozdonynak eleg neheznek kell lennie ahhoz, hogy
ne porogjon ki a kereke indulaskor,
ami a palyaterheles miatt korlatozott, ill. hogy az amerikai vonatok
hosszabbak.
Meg egy aspektusa van a dolognak:
a mozdony terfogata adott -- a fordulasi ivbol/mennyire loghat ki oldalra
kanyarban ill. alagut szelessege es magassaga miatt.
Adott terfogatbol nem lehet egy bizonyosnal nagyobb teljesitmenyt kihozni
(adott peremfeltetelek mellett, mint pl.
energiafelhasznalas, szervizelhetoseg, MTBF...). Es itt jon a dolog lenyege:
az europai transzkontintentalis (teher)vonatok villanymozdonnyal
uzemelnek, azaz a mozdonyban van nagyfeszultsegu elektronika es egy
villanymotor. Ezzel szemben az amerikai mozdonyok ugy kezdodnek, hogy
dizel uzemanyagtartaly. Tovabba itt tobbszaz kW ... par MW teljesitmenyu
motorokrol beszelunk.
Egy ilyen villanymotor hatasfoka (a hozzavalo elektronikaval egyutt) 90%
nagysagrendu, a dizelmotore 50%. Ergo
a dizelmozdonyra nagyobb hutes kell, ami tovabb csokkenti a motorra eso
terfogatot a mozdonyban. Amit nem tudok,
hogy az amerikai mozdonyok "igazi" dizelmozdonyok, vagy dizelelektromosak
(azaz dizelmotor + generator + nagyfesz
elektronika + villanymotor) -- az utobbinal nyilvanvaloan meg rosszabb
a teljesitmeny/terfogat arany. Tovabba nem
tudom, hogy a teljesitmeny/terfogat aranyban a dizelmotor es a villanymotor
nagyjabol egyforman teljesit-e.
Udv,
marky
|