Ahoj!
Részlet egy tanulmányból, 2007-ből. (HVG)
> A legtöbb tagállam jó úton halad afelé, hogy az Európai Bizottság
> céljainak megfelelően 2010-re a tíz évvel korábbinak a felére
> csökkentse a közlekedés halálos áldozatainak számát. A 2004-ben
> elfogadott magyar közlekedéspolitikai koncepció ennél szerényebb célt
> tűz ki: a sérüléses balesetek, illetve a balesetben *elhunytak*
> *száma* 2010-re legalább 30 százalékkal essen vissza 2001-hez képest.
> A feladat az eddigi trendek alapján teljesíthetetlennek látszik -
> véli a Bizottság számára jelentéseket készítő szakértői testület, az
> Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) 2006-os elemzése, mely azt
> is kárhoztatja, hogy a deklarált célt még a szakértők sem mind
> ismerik, nemhogy a közvélemény. Pedig a tét nem kicsi: balesetekből
> eredően a Közlekedéstudományi Intézet egy korábban elvégzett
> részletes kutatása szerint évente nagyjából 270 milliárd forint
> veszteség éri a nemzetgazdaságot, a HVG-nek nyilatkozó kutatásvezető,
> Holló Péter szerint tavaly az összeg már a 300 milliárdot is
> meghaladhatta. Ehhez képest Magyarországon - szól az ETSC elemzése -
> sem a közvélemény, sem a döntéshozók nemigen tartják fontos kérdésnek
> a közlekedésbiztonságot. "A rövid távon népszerű intézkedések az
> elfogadottak, például a sebességhatárok emelése, nem pedig a
> baleseteket megelőző lépések. A döntéseket hatásvizsgálatok nélkül
> hozzák." Az Európai Bizottság közvetlenül is kárhoztatja például azt
> a 2001-es KRESZ-módosítást, amellyel a lakott területen kívül 90-re,
> autóúton 110-re, az autópályákon pedig 130-ra emelték a
> sebességhatárt. Az ETSC szerint a korábbi trendek alapján úgy tűnik,
> hogy ennek a lépésnek havi húsz halott az ára.
A KSH ilyeneket mond:
a balesetek száma 2001-ig nagyjából stagnált, majd folyamatosan
emelkedett 2007-ig, 2007-től folyamatosan csökken és mostanra teljesült
a 30%-os előirányzat. A balesetek 92 százaléka a járművezetők hibájából
történt, a leggyakrabban nem megfelelően választották meg a sebességet.
*A balesetek 64 százalékát személyautósok okozták. *A meghaltak 43
százaléka vétlen volt. Az életüket vesztett személygépkocsi-vezetők 59
százaléka, az áldozatul esett elöl ülő utasok 47 százaléka, a hátul ülő
utasok 82 százaléka nem használta a biztonsági övet.
Üdv, Triznyak
|